PlusRen: Andreas gik efter et liv som selvstændig

Månedens profil i oktober 2018

Andreas og bil

Allerede i folkeskolen vidste Andreas Legarth, at han ville være selvstændig med eget firma.

- Hvad det skal være indenfor, har jeg vel dårligt fundet ud af endnu. Mit første rigtige job – efter et fritidsjob som avisbud med Søndagsavisen i Sengeløse – var som vinduespudser. Og nu, hvor jeg er blevet 41 år, har jeg eget firma i rengøringsbranchen. Så på en eller anden måde er det jo mit første job, jeg er blevet hængende i, siger han med et grin.

En branche hvor alle har en chance
Andreas nåede at blive uddannet datamatiker, men vidste ikke, hvad han skulle lave, da han var færdig. Så mens han holdt en tænkepause, tog han job som vinduespudser i et rengøringsfirma. Han tænkte i tre år, før han besluttede at blive selvstændig i branchen.

- Det er jo på alle måder en branche, hvor alle har en chance. Jeg sagde allerede i 7. klasse, at jeg ville være chef. Det grinede de andre ad. Men jeg har det bedst med at være et sted, hvor det er mig, som bestemmer.

Lånte udstyr til at starte med
Så Andreas startede for sig selv efter tre år som ansat. Det var uden startkapital, at han i 2005 satte AL Polering i søen som vinduespudser. Konen måtte cykle på arbejde, fordi han skulle bruge bilen. En stige lånte han af en kollega. En murerspand lånte han sig også til. Og så tiggede han gamle viskestykker hos familie og venner.

- Jeg havde ikke en krone. Jeg ventede på, at min første faktura på 400 kr. blev betalt. Så købte jeg et Krak-kort, så jeg kunne finde rundt…

 Skiftede T-shirts mellem opgaverne
Til at begynde med arbejdede han for andre firmaer, mens han byggede sin egen forretning op. I løbet af arbejdsdagen skiftede han T-shirts undervejs, så han altid mødte op hos kunderne med det rette firmanavn på blusen.

- Det er en meget normal måde at starte op på i denne branche. Mine arbejdsgivere vidste godt, at jeg var ved at opbygge mit eget firma. Det er en branche, hvor vi kender og gerne hjælper hinanden. Jeg har også selv personer ansat i dag, som jeg ved er i gang med at etablere sig som selvstændige. Det er da det vildeste at kunne hjælpe andre i gang. At kunne tilbyde et andet menneske et job og se glæden er den største gevinst for mig som selvstændig.

Over 50 medarbejdere
I dag hedder virksomheden PlusRen, hvor Andreas beskæftiger mere end 50 personer. Han slår fast, at han ikke er kommet sovende til det. Han har knoklet. Og han er stadig klar til selv at tage ud på en opgave, hvis han ikke lige kan skaffe en medarbejder.

Sin første medarbejder ansatte han i 2005, fordi han efterhånden havde mange opgaver som underleverandør for andre.

- Når du ansætter din første medarbejder, begynder det at blive svært. Hvis du har linet en arbejdsdag op med 2 x 8 arbejdstimer, og din mand melder sig syg, så står du selv med 16 timers arbejde foran dig. Og du er bare nødt til at gøre det, for du vil jo ikke svigte dine kunder, vel?

- Når kunden har ryddet sin vindueskarm, fordi vinduespudseren kommer, så nytter det ikke, at du bare bliver væk. Jeg har fra dag 1 overholdt mine aftaler. Det er derfor, at firmaet på 13 år er vokset fra 1 til 53 mand i dag, heraf tre faste medarbejdere til de administrative opgaver på kontoret.

kontor 1
Andreas Legarth på kontoret, hvor bogholder Susanne Nielsen (tv) og regnskabschef Sanne Juhl holder styr på tallene i den stadigt voksende forretning.

Kontorer gøres rene i frokostpausen
Til at begynde med arbejdede firmaet næsten udelukkende for private. De fleste af dem er stadig kunder, hvilket Andreas er en smule stolt over. Men i dag udgør erhvervskunder dog langt den største del af forretningen. Det er eksempelvis kontorrengøring, serviceopgaver og så kantineløsninger, som Andreas synes er et ret genialt produkt.

- Det var et cateringfirma, som spurgte, om jeg kunne hjælpe, fordi mange af deres kunder efterspurgte, at de kunne levere kantinehjælp mellem klokken 11 og 13. De kunne ikke overkomme det hele, så nu har vi overtaget opgaven hos tre af deres større virksomhedskunder.

- Vores folk retter maden an, og mens deres medarbejdere har frokostpause, løber vi op og støvsuger alle kontorerne. Simpelt, men effektivt. Og samtidig kan vi arbejde inden for normal arbejdstid, hvor vi ellers helst skal komme efter klokken 16.

Erhvervskunder siden 2007
Det med erhvervskunder begyndte i december 2007. Det var hos den boligforening, hvor Andreas selv boede. Først var det vinduerne. Så blev det også trappevask. Grønne områder og snerydning blev det næste. Og endelig tog han et varmemesterkursus, så han også kunne passe fyret. Altså total ejendomsservice.

- Det var stort at få en erhvervskunde. Så havde du pludselig en kontrakt. Ellers var aftalerne bare noteret på en serviet eller en sms.

Jobbet ændrer sig
Med tiden har Andreas’ eget job ændret karakter. Først var det nogle underleverandører, som ikke levede op til standarden. Det gav klager. Så Andreas måtte skifte rolle fra selv at være udførende til at være inspektør på det arbejde, som andre udførte for ham.

- Fra at være vinduespudser har mit job ændret sig til, at jeg arbejder med mit firma. Jeg er ikke med i den egentlige drift, selv om jeg gerne vil, men det er der ikke tid til.

- Jeg gjorde dog en undtagelse i sommer, da vi havde lovet en kunde at pudse vinduer, men vi blev brændt af. Så greb jeg selv sqvizzen og klarede hans vinduer. Jeg lagde en lille video af det på Facebook. Det skaffede mig faktisk en ny kunde, som syntes, at det var tilpas skørt til, at han gerne ville samarbejde med os.

Læres op fra bunden af
Medarbejderne er ofte ansat i praktik og/eller med løntilskud. Det giver mulighed for at uddanne folk fra bunden af. Der bliver gjort meget ud af oplæringen, så de nye medarbejdere også lære at passe på sig selv ved at bruge de rigtige arbejdsmetoder. Ellers bliver man hurtigt slidt op.

- Vi har en høj fastholdelsesprocent på de medarbejdere, vi får via Jobcentret. Derfor har Jobcentret nu tilbudt os en partnerskabsaftale. Det er jeg da lidt stolt over. De har nogle mennesker, som skal ud og snuse til arbejdsmarkedet. Dem kan vi hjælpe ved at give dem noget at stå op til. Vi har mange succeshistorier, synes jeg.

Det ligger Andreas meget på sinde at hjælpe andre. Derfor har han også flere medarbejdere i flexjob og med personlig assistance. Firmaet støtter desuden velgørende organisationer som Kræftens Bekæmpelse og Scleroseforeningen.

Frihed under ansvar
Generelt har PlusRent ret nemt ved at tiltrække folk. Jobbet er ikke specielt vellønnet, men det er selvstændigt. 60 procent af aktiviteten foregår efter klokken 16, og så kan medarbejderne i vid udstrækning selv planlægge tiden i forhold til, hvordan det passer ind i familielivet. Andreas kalder det frihed under ansvar og blander sig udenom.

Der skal være tid nok til opgaven
- De store firmaer i branchen stiller op med lasermåler og smider alle tallene i deres computer, og så kommer de ellers med den pris, som deres program siger. Jeg ser på, hvor lang det tager at gøre rent, og så får de prisen. Jeg sikrer mig, at mine assistenter får ordentligt tid til at løse opgaven.

- Jeg hopper ikke på den der med at konkurrere på prisen og så reducerer på tiden til at løse opgaven. Jeg har set tilbud, hvor en person skal gøre 800 kvadratmeter rent på en time. Det er jo umuligt… Jeg kunne da også godt skrue på tiden og fastholde lønnen. Men det vil hverken medarbejder eller kunde være tjent med. Og tilfredse medarbejdere og kunder er altafgørende for mig som selvstændig.

Nyt navn i 2017
AL Polering skiftede navn til A.L. Totalservice i 2010, da arbejdsopgaverne var blevet mere alsidige. I januar 2017 blev det til PlusRen. Det skete i forbindelse med et partnerskab med en kollega, hvor det hurtigt viste sig, at de to indehaveres kemi alligevel ikke helt matchede.

Det endte med, at Andreas købte partneren ud og flyttede kontoret tilbage til Høje Taastrup efter et kort mellemspil på Amager.

Bygning
PlusRen var en kort periode i 2017 flyttet til Amager, men er nu tilbage i Høje Taastrup, i bygningen bag Andreas Legarth.

Kunde og medarbejder nurses
- Forretningen blev dobbelt så stor, da vi fusionerede, men for mig handler det ikke om at få nye kunder og så sjuske med de gamle. Vi har lange kundeforhold, den ældste erhvervskunde har vi haft i mere end ti år.

- Jeg var ked af at miste firmanavnet, men nu er vi tilbage på det gode gamle A.L.-spor, hvor jeg tager én ny kunde ad gangen og giver mig tid til at nurse kunden og min medarbejder på stedet.

- I øvrigt er PlusRen jo også et ret godt firmanavn. Og kunderne tager det ganske afslappet. ”Så længe du beholder Linda som driftschef, er vi ligeglade med, hvad firmaet hedder”, siger de til mig.

Linda er Linda Jensen, som har været med i firmaet de fleste af årene og har arbejdet sig op fra få timers ansættelse om ugen til nu at være leder for ca. 50 medarbejdere.

Linda
Driftschef Linda Jensen (tv) og administrativ medarbejder Ansine Timm.

Netværker sig til nye kunder
Firmaets kunder er spredt ud over en stor del af Sjælland, fra Holbæk i vest til Amager og fra Greve i syd til Nivå i nord.

Andreas er om nogen en netværker, og det er ofte ved netværksmøder, at han gafler en ny kunde. Og så tager han gerne ud på kanvassalg, hvor han møder den mulige nye kunde som både sælger og rengøringsmand.

Han er medlem i alle tre lokale erhvervsforeninger, har været præsident i Høje Taastrup Rotary Klub og er også med i Mensa Danmark.