Butikkerne skal give sine gæster oplevelser

Der var kontant afregning for butiksejerne, da e-handel contra den fysiske butik blev diskuteret på vores morgenmøde i City2/Copenhagen Designer Outlet onsdag.

Adm. direktør Niels Ralund, Foreningen for Dansk Internethandel, slog fast, at det danske indkøb på internettet årligt vokser 10-15 %. Og Christian Schreiber, som boozt.com har hyret til at oprette fysiske butikker, kunne konstatere, at kun på ét af fem parametre har de fysiske butikker et fortrin i forhold til netbutikkerne.

Netbutik kan levere inden for 1 time
Niels Ralund fortalte, at danskerne i 2017 købte for 114 mia. kr. på nettet. Så det er hverken butikken længere nede ad gaden eller i Roskilde, der er den største konkurrent for en butik i Taastrup Bymidte - nej, det er Amazon, Zalando, wish.com og alle de andre netbutikker. Faktisk er der tale om en udbredt grænsehandel, for 37 af de 117 mia. kr. havnede i udenlandske butikker. 

Niels Ralund nævnte, at netbutikkerne med afstand slår de fysiske butikker, når det gælder udvalg. Alt er på lager - og i USA kan visse varer leveres på bopælen inden for 1-2 timer. Gratis levering, hvis du køber over et vist beløb eller er Prime-kunde. Samtidig er netbutikkerne lykkedes med at fortælle forbrugerne, at det er nemt at få byttet en vare.

Ralund og Schreiber
Niels Ralund (tv) og Christian Schreiber gav de fremmødte noget at tænke over.

Behandl kunderne ligesom dine gæster derhjemme
Så det er hårde odds at være oppe imod, når man driver en fysisk butik. Men det ene parameter, hvor de fysiske butikker ifølge Christian Schreiber har et fortrin, er også ret vigtigt; det handler nemlig om oplevelsen. Når vi bevæger os ned i en butik i stedet for at få varerne leveret til døren, så er det fordi, vi vil have en oplevelse.

- Så I skal sørge for, at jeres medarbejdere har tid til kunderne. I vores egen booztlet-butik her i Copenhagen Designer Outlet kalder vi det i øvrigt ikke kunder, men gæster. For det er den måde, I skal behandle dem på. En kunde, der kommer ind i jeres butik, skal føle sig lige så velkommen og godt behandlet, som de gæster I har derhjemme lørdag aften, sagde Christian Schreiber. 

Niels Ralunds præsentation kan du downloade her

publikum
Mødet om den fysiske butik i en digital fremtid var arrangeret af Høje-Taastrup Kommune og Erhvervsforum. 

07.11.2018 08:31