Bech Distribution: Et grafisk multihus

Månedens profil i december 2019

Tilbage i 1980’erne gav det rigtig god mening at kalde firmaet Bech Distribution. Det var en udløber af Bech Trans, og opgaven var at distribuere tryksager m.m. for kunderne.

I dag forholder det sig lidt anderledes. Firmaet, der ligger på Hedelykken i Hedehusene med den karakteristisk kalkstensfacade ud mod Roskildevej, er ejet af familien Amtorp, og er mere beskæftiget med de ydelser, der går forud for distributionen. Det kan være print af breve, kuvertering eller pakning i plastposer.

Bygning

Bech Trans gik konkurs i begyndelsen af 1980’erne. Kai Amtorp, som på mindre end ti år var steget fra arbejdsmand til direktør, købte 24 % af virksomheden, og vognmand Hans Frederiksen, ejer af Hammerbo Transport (og senere HCS), købte resten. Sidst i 1980’erne overtog Kai Amtorp alle aktierne og flyttede firmaet fra Øm til Himmelev. 

21 år i Hedehusene
Kai Amtorp ejer stadig 50 % af aktierne, mens børnene Annemette og Ole i 2000 blev medejere, hver med 25 %. Ole, som har været i firmaet siden 1993, er i dag administrerende direktør. Kai Amtorp trak sig tilbage i 2004, men kigger stadig forbi.

- Vi flyttede til Hedehusene i 1998, da vi købte ejendommen af Rockwool. Den er på 5.600 kvadratmeter, fordelt på 4.000 kvm produktionslokaler og 1.600 kvm administration. Vi bruger selv hele produktionsarealet, men har lejet nogle kontorer ud, fortæller Ole Amtorp.

Ole
Familien Amtorp kommer fra Taastrup, hvor både Ole og forældrene fortsat bor.

Finanskrise halverede omsætningen
Finanskrisen gav Bech Distribution en øretæve. Før den var der 48 medarbejdere på to holds skift. Siden har det ligget ret konstant på knap 20 mand. En halvering af omsætningen var også en konsekvens af, at PostNord hævede portoen og indførte nye priskategorier, blandt andet fik ’postbesørget blad’ en voldsom prisstigning. Det spillede også ind, at Bring, der havde ligget med markant billigere priser end PostNord, lukkede den forretning ned.

- Oveni kom digitaliseringen. Den måtte vi selv omfavne og begyndte blandt andet at lave digitalprint, der egner sig til mindre oplag. Det gav faktisk også nye kunder, så det går fornuftigt. Den grafiske branche er hårdt ramt, men betingelserne taget i betragtning er vi generelt OK kørende, siger Ole Amtorp.

Carsten og Ole
Carsten Engkebølle og Ole Amtorp med firmaets egen digitalprintede julehilsen til kunderne. 

Forsendelser med personligt touch
Projektleder Annette Kaspersen uddyber:

- Digitaliseringen har forandret opgaverne, og mængderne er mindre, selv om vi stadig har store opgaver. Men de tider, hvor vi stod for distributionen af det svenske stormagasinkæde Åhlens’ katalog i et oplag på flere hundrede tusinde er slut. Vi har stadig masseforsendelser, men nu gør kunderne mere ud at give forsendelserne et personligt touch med individuelle tilbud til deres kundesegmenter. Det stiller så nogle helt andre krav til os, når forsendelserne skal pakkes individuelt med forskellige tilbud til de enkelte kunder. Håndteringen er data fylder langt mere hos os i dag.

Det har samtidig medført, at Bech Distribution har måtte skærpe adgangskontrollen til bygningen for at overholde kravene til GDPR (persondata). Alt, der går ind og ud af bygningen, skal registreres. Og når der kommer nye kunder, skal Bech Distribution hver gang indgå en databehandleraftale og beskrive alle sine interne procedurer; en arbejdskrævende og dyr foranstaltning.

Annette
Annette Kaspersen, projektleder hos Bech Distribution.

Mere grafisk virksomhed end distributør
Det meste, der forlader bygningen, bliver sendt ud med PostNord eller Bladkompagniet. Så ifølge Ole Amtorp er Bech Distribution i dag langt mere en grafisk virksomhed end en distributør. Men det er også en vigtig opgave at rådgive kunderne om distribution og portoløsninger, herunder materialevalg.

- Når vi har PostNord og Bladkompagniet til at dele ud, skal vi hele tiden tænke på vægt for vores kunders skyld. Det er dyrt at overskride en vægtgrænse, så hvis vi kan se, at kundens forsendelse kan komme en vægtklasse ned ved at bruge lettere papir, kan det blive en væsentlig besparelse, hvis det er et stort oplag, bemærker Annette Kaspersen.

Trofaste kunder
Kunderne er mest en blanding af trykkerier og brokere, som på vegne af sine kunder indhenter tilbud og indgår aftaler. Der er også slutkunder, bl.a. store energiselskaber som får deres regninger og marketingmateriale klargjort hos firmaet i Hedehusene, og en kunde som skal have 5-50 breve sendt ud hver onsdag.

- Hver kunde er vigtig for os, uanset mængden, fastslår Ole Amtorp. Alle får samme behandling. Den lille kunde kan jo også blive en stor kunde en dag. Og vi har mange kunder, som har været hos os en lang årrække.

Foruden at gøre kundernes materialer klar til forsendelse kan Bech Distribution også indgå i den forudgående proces med digitaltryk. Det bruges for eksempel, hvis en kunde kommer med et trykt magasin, hvor modtagerens navn skal printes på omslaget. Eller hvis en kunde skal have printet og kuverteret en mængde breve.

René
Renè Carlsen gør et større oplag klar til forsendelse. 

Lagerforretning vokser
Et forretningsområde, der vokser, er lagerkunder. Det kan fx være globale virksomheder, der bruger Bech Distribution som lager for vareprøver, der skal ud til de danske repræsentanter og sælgere. Eller mindre virksomheder, som vælger at outsource deres lagerfunktion for at kunne fokusere på kerneforretningen.

- Det er et område, som vi investerer en del i for tiden, fortæller Ole Amtorp. Vi er i gang med at optimere vores online løsning, så kunderne nemt kan bestille varer hjem fra lagret og følge leveringen online.  Den ny software vil lette arbejdsgangen både her hos os og ude hos kunderne.

Lager
At fungere som lager for kunderne er en voksende forretning for Ole Amtorp og Bech Distribution A/S.

Overkapacitet i branchen
Konkurrencesituationen er – selv om der er blevet færre aktører – præget af overkapacitet. Ole Amtorp vurderer, at branchen generelt nok kun har sit udstyr udnyttet omkring 30 %. Der kunne være ræson i samproduktion og skrotte det slidte udstyr, som står ude omkring. Men den snak har branchen endnu ikke taget fat på.

Bech Distribution har selv stor kapacitet, men kører med en forsvarlig belægning, mener Ole Amtorp, der vurderer, at hans virksomhed ligger i midterste lag i den danske branche med hensyn til omsætning.

Nye ydelser udvikles
- Branchen generelt, og dermed også os selv, er truet af digitalisering, e-Boks osv. Og så er der det evige spørgsmål om, hvad der sker med portoen, og hvad en portostigning vil betyde for vores kunder.

- Men jeg ser bestemt også muligheder. Vi prøver blandt andet at udvikle vores databehandling, så det kan blive en selvstændig ydelse, vi tilbyder. Måske kan vi også udvikle en bureaufunktion, som hjælper kunderne med at brande sig på sociale medier.

- Outsourcing i andre virksomheder kan også øge vores forretning. Vi ser det allerede med vores lagerfunktion. Det næste kan jo være virksomheder, som dropper at have eget printcenter, hvis de skal investere i nyt udstyr blot for at køre få tusinde print om måneden.

Seyda
Seyda Ceylan gør klar til en ny opgave i produktionen. 

Verdens bedste personale
Nu op til jul er det højsæson hos Bech Distribution. Det skyldes naturligvis, at der skal masser af juletilbud afsted, men det kan også være en overvejelse hos kunderne, at de gerne vil have deres forsendelser ud i december, hvis nu PostNord eller Bladkompagniet skulle finde på at hæve priserne 1. januar. Det kan også være et marketingbudget, der lige skal tømmes, inden året slutter.

Den anden højsæson er i foråret, hvor det kan være årsopgørelser, der skal ud. Eller marketingmateriale der skal nå forbrugerne før sommerferien.

- Der er store udsving i vores produktion hen over året. Vores folk er superfleksible og altid friske på at tage nogle ekstra timer, hvis der er behov. Derfor kan vi også håndtere en akut ordre med kort varsel, fordi vores medarbejdere er så fantastiske. Bortset fra tre har alle været her i mere end ti år. Vi har bare verdens bedste personale, fastslår Ole Amtorp med et stort smil.

Ole og Claus
Ole Amtorp med virksomhedens mest erfarne medarbejder, Claus Christensen - 38 års ansættelse til 1. januar...