Du behøver ikke være millionær for at overtage en virksomhed

Acrimo i Fløng var i mere end 60 år en familieejet virksomhed, men i 2015 stod det klart, at næste generation ikke ønskede at overtage den. Løsningen blev at få en ny topchef, som samtidig blev hovedaktionær, og hvor den tidligere ejer så fortsatte i en deltidsstilling for at sikre en glidende overgang.

Hvordan det er spændt af, og hvordan den nye direktør skaffede midler til at overtage Acrimo, kan du høre, når vi onsdag den 28. oktober møder den nye ejer Jørgen Lennert Christensen og advokat Jesper Rye Jensen til et fyraftensmøde med generationsskifte/ejerskifte i fokus.
Tilmeld dig mødet her.

Du behøver ikke være millionær
- Jeg var bestemt ikke velhavende og i stand til bare lige at købe en mellemstor virksomhed som Acrimo. Vi arbejdede over et halvt år på at få den rigtige model på plads, men det lykkedes, og jeg ser det som et godt eksempel på, at man ikke behøver at være millionær for at få sin egen virksomhed.

- Der er flere løsninger, også selv om banken ikke vil gå med hele vejen. Og jeg håber, at mit eksempel kan give andre blod på tanden med hensyn til at etablere sig i erhvervslivet, siger Jørgen Christensen.

Acrimo medarbejder
Acrimo er etableret i 1950'erne og har altid ligget i Fløng. Der er cirka 35 medarbejdere.

Fra håndværk til industri
Acrimo laver solafskærmning både til erhverv, offentlige kunder og til private. Der er cirka 35 beskæftigede, hvilket der også var, da Jørgen Christensen overtog firmaet i februar 2016.

- Nogle har forladt os, og andre er kommet til. Og så er her en del, som laver noget andet i dag, end de gjorde for fem år siden. Jeg kom ind som ejer og direktør uden særlig stor indsigt i denne branche, men den strategi, som jeg lagde med min professionelle bestyrelse, var at transfomere Acrimo fra at være en håndværksvirksomhed til at være en industrivirksomhed.

- Vi er ordreproducerende, men vi har de sidste fem år arbejdet meget målrettet med at bruge nogle faste skabeloner og processer, som vi kan genbruge, så hver ny ordre ikke bliver en helt nyt projekt, men hvor vi har nogle processer og strukturer, der passer. På den måde har vi fået en langt mere effektiv produktion og logistik, og vi har kunnet overføre medarbejdere til andre kundevendte funktioner. 

Nytænkning og nye løsninger
Jørgen Christensen understreger, at kvaliteten i arbejdet, som altid har været et adelsmærke for Acrimo, er fastholdt, trods den øgede effektivitet. 

- I stedet for kun at have fokus på selve produktet ser vi mere på, hvad produktet gør for kunderne: vi leverer komfort. I dag er de fleste af vores løsninger integreret i bygningsautomatikken, og det forsøger vi nu selv at udvikle os på. Senest er vi kommet med en sensor, der hjælper brugeren med at optimere indeklimaet.

- Vores produkter påvirker lys, skygge og varme, men vi er også begyndt at se på akustikken. I et klasseværelse er der brug for én akustik, når læreren underviser, og for en anden når eleverne fx har gruppearbejde og måske råber og støjer. Dér kommer vi med nogle loftshængte duge, der kan sænkes ned alt efter, hvilken akustik der er behov for i situationen.

Jørgen i produktionen
Jørgen Christensen overtog aktiemajoriteten i Acrimo uden at kende specielt meget til branchen for solafskærmning og valgte at have en professionel bestyrelse at sparre med.

Tidligere ejer er ansat
Ifølge Jørgen Christensen har medarbejderne taget forandringerne rigtig godt. Det gælder også den tidligere ejer, Jørn Hansen, der fortsat er tilknyttet i en rolle som produktchef, hvor hans store kendskab til produktdeltaljerne udnyttes.

- Det var ellers Jørn Hansens tanke, at han ville slippe det helt, når han solgte familievirksomheden. Men i vores dialog fandt vi denne løsning, som vi begge er meget glade for, fortæller Jørgen Christensen, som også selv har fået et nyt syn på at være virksomhedsejer.

Gør virksomheden lækker
- Da jeg gik ind i det her, så jeg det som en mulighed for at komme ind og strømline det hele for måske at sælge virksomheden igen. Men efter at have lært medarbejdere, virksomhed, kunder og marked at kende har jeg stor lyst til at blive her i mange år; virksomheden har et kæmpe potentiale, mener jeg.

- Jeg tror da heller ikke, at vi har gjort virksomheden mindre salgbar – selv om vi ikke skal sælge – med de tiltag, vi har gennemført; snarere tværtimod. Til gengæld tror jeg, at mange SMV'ere forsømmer at tænke på, hvordan de gør sig lækre til salg. Der var en af grundene til, at jeg fra start valgte at have en professionel bestyrelse at sparre med.

Hellere ti år for tidligt end ti år for sent
Advokat Jesper Rye Jensen, ETOS Advokater, slår fast, at det næsten aldrig kan blive for tidligt at tænke på generationsskifte i en virksomhed.

- Heller ikke i Jørgens tilfælde, selv om han er langt fra pensionsalderen. Begynd hellere at tale om generationsskifte ti år for tidligt end ti år for sent.

- Det, vi ser her hos Acrimo, er jo nok mere en virksomhedsoverdragelse end et traditionelt generationsskifte. Men det bliver jo også mere og mere almindeligt, at den nye ejer kommer udefra. Før var det mere eller mindre mejslet i granit, at børnene – eller ældste søn – skulle overtage forretningen. Nu sker det oftere, at børnene siger nej tak, fordi de måske allerede er etableret på anden vis. 

Kapitalkrav forbavser
- En løsning kan også være at aktivere medarbejdere i ejerskab. Men typisk er de ikke specielt formuende, så også derfor skal generationsskifte håndteres rettidigt. Det kan sagtens løses, for egentligt er det ret overraskende, hvor lidt kapital man behøver at have med. Men det kræver tid at få den finansiering på plads, påpeger Jesper Rye Jensen.

Han vil på mødet den 28. oktober også vil komme ind på den beskatning, man skal være opmærksomhed ved et virksomhedssalg, og hvordan den kan lettes ved hjælp af god planlægning.

Jørgen og Jesper
Jørgen Lennert Christensen (t.v.) og Jesper Rye Jensen i systuen, hvor Acrimo producerer solafskærmning. 

07.10.2020 12:30