Lokal iværksætter vil hjælpe udsatte unge i gang

Organisationen Mind Your Own Business, der blandt andet har aktiveret unge fra udsatte boligområder i Høje-Taastrup, får nu lidt af et forbillede med i sin bestyrelse, nemlig iværksætteren og forretningsmanden Moonis Kamil. Han er selv vokset op i Taastrupgaard og Blåkildegård. 

Moonis Kamil blev et kendt navn, da han først var med til at sælge televirksomheden Onfone til det daværende TDC for et trecifret millionbeløb. Efterfølgende solgte han software- og teknologivirksomheden iPosen, i dag er bedre kendt som Bilka2Go, til Salling Group.

Der er talent i de drenge
Siden har han været involveret i en række erhvervsprojekter og sidder i dag i flere bestyrelser. Nu glæder han sig til at hjælpe unge videre gennem Mind Your Own Business.

- Rigtig mange børn og unge vokser op i miljøer, hvor man ikke får noget forærende og skal kæmpe for at komme frem. I Mind Your Own Business har man igennem de sidste ti år på imponerende vis insisteret på, at der er masser af talent og potentiale i de her unge drenge, hvis bare de får de rigtige værktøjer og chancen for at trække på netværk og erfaring. Det arbejde glæder jeg mig til at bidrage til, siger han til Mind Your Own Business's hjemmeside.

Moonis Kamil ved, hvad han snakker om. Selv kom han permanent til Danmark som syvårig og havde svært ved både sproget og skolen. Alligevel lykkedes det ham at gennemføre både en gymnasial uddannelse på HTX og derefter fortsætte på Danmarks Tekniske Universitet, inden iværksætteriet for alvor tog fart.

Hjælper i gang med mikrovirksomheder
Siden 2010 har Mind Your Own Business engageret hundredvis af unge drenge i alderen 13 til 19 år til at etablere nye mikrovirksomheder og gøre sig de første spæde erfaringer med forretning og iværksætteri. Det arbejde skal Moonis Kamil bidrage til at udvikle yderligere. Bestyrelsesformanden i Mind Your Own Business, Thomas Holluf Nielsen, er begejstret for at kunne byde ham velkommen.

- Først og fremmest er Moonis en dygtig forretningsmand; det har han bevist igen og igen. Derudover er han en fyr, som har hjertet på rette sted og gerne vil gøre en forskel. Han ved om nogen, hvad det vil sige at vokse op i et udsat boligområde og kan derfor sætte sig ind i, hvad det handler om for de her unge drenge. Og så er han et levende bevis på, at man – også selvom det ikke nødvendigvis ligger i kortene – godt kan finde sin egen vej og skabe en lysende karriere. De erfaringer glæder vi os til at trække på, siger Thomas Holluf Nielsen.

Bestyrelsen på otte personer tæller erhvervsfolk og ledere med indgående kendskab til forretningsudvikling, iværksætteri og socialt arbejde fra større danske virksomheder og organisationer.

Mind Your Own Business er en organisation, der skaber udviklingsforløb for drenge fra udsatte boligområder i alderen 13-19 år. Læs mere her.

27.01.2021 12:45