Møde i City2: Hør Forbrugerombudsmanden om spam og tilbudspriser

Du har sikkert selv prøvet at få mails, hvor firmaer, du ikke kender, tilbyder deres ydelser. Måske har du også selv sendt en. Pas på det med; det kan blive dyrt, rigtig dyrt.

Og hvordan er det nu med før-og-nu-priser? Eller forskellige priser på samme produkt i en fysisk butik og i butikkens webshop – er det OK?

Alt det – og meget mere – bliver vi klogere på, når to af Forbrugerombudsmandens eksperter stiller op til netværksmøde i City2 torsdag den 31. oktober kl. 15.00-17.00.

Her vil chefkonsulent Karen Søndergaard komme ind på ”uanmodet henvendelse, herunder spamreglerne”, mens chefkonsulent Eva Sjøgren tager sig af prismarkedsføring - herunder "før-og-nu priser".

Spam pr. mail eller sms
Uanset om du er forbruger eller erhvervsdrivende, kan du klage til Forbrugerombudsmanden, hvis du har modtaget markedsføring via mail, sms eller anden elektronisk post, som du ikke har bedt om.

Det er spam, når du elektronisk modtager henvendelser med markedsføring fra virksomheder, som du ikke har givet tilladelse til at kontakte dig.

Forbrugerombudsmanden modtager cirka 20.000 spamklager om året. De kan ikke nå at behandle alle, men i grovere tilfælde vurderes, om Forbrugerombudsmanden skal indgive politianmeldelse med henblik på at få virksomheden idømt en bøde, eller om der skal ske andre tiltag.

Er du selv ved at planlægge en markedsføringskampagne, kan du på forhånd få Forbrugerombudsmandens vurdering af, om materialet er lovligt.

Markedsføring på prisen
Hvor lang tid må et ophørsudsalg vare? Må du sætte dine priser yderligere ned i en udsalgsperiode, fx i en ”slutspurt”? Må du bruge ordet ”tilbud” uden at sammenligne med normalprisen eller oplyse besparelsen?

Prismarkedsføring kan være en jungle, både for forretninger og forbrugere. Eva Sjøgren kommer ind på nogle af de mest gængse overtrædelser, og hvad konsekvenserne kan være. En af de hyppige henvendelser er om ophørsudsalg, som bare fortsætter og fortsætter.

- Betegnelsen “ophørsudsalg” må kun benyttes, hvis der er sikkerhed for, at forretningen lukker. Der er ikke nogen begrænsning for, hvor længe et ophørsudsalg må vare, men efter tre måneder skal indehaveren være forberedt på at skulle dokumentere, at der faktisk er planer om at lukke forretningen, oplyser Forbrugerombudsmanden.

Sådan tilmelder du dig
Mødet med Forbrugerombudsmanden holder vi i samarbejde med Erhvervssammenslutningen i Albertslund, Brøndby, Glostrup og Vallensbæk og City2. Medlemmer af Taastrup Erhvervsforening/Bymidten, Hedehusene Erhvervsforening og Sengeløse Erhvervsforening er også velkomne.

Det foregår i City2 – eller rettere i mødelokalet ved siden af DalleValle i Copenhagen Designer Outlet.

Brug den tilmeldingsformular, der ligger under omtalen af mødet.

CDO

02.10.2019 10:13