Udgivet d. 1. juli 2021
I løbet af sommeren skal virksomheder og freelancere have oplysninger og dokumentation klar, så den kompensation, de har modtaget under coronavirus/covid-19 krisen, kan slutafregnes. Flere end 50.000 virksomheder, selvstændige og freelancere har allerede indberettet til slutafregningen.
Siden april 2020 er der udbetalt over 40 mia. kroner i kompensation, som har hjulpet med at holde hånden under freelancere og virksomheder. Mange er allerede godt i gang med at indberette til slutafregningen, som skal sikre, at de udbetalte beløb er korrekte. Fristen for indberetning er 30. september i år.
Sikkerhedsnet for erhvervslivet
Kompensationsordningerne er et politisk besluttet sikkerhedsnet, der på meget kort tid blev spændt ud under virksomheder og freelancere. Slutafregning blev oprindelig aftalt, så kompensationen kunne blive udbetalt så hurtigt som muligt og dermed hjælpe virksomheder og selvstændige. Slutafregningen skal sikre, at alle modtager det, de er berettiget til.
Udbetaling af kompensationen fordelt på de forskellige ordninger:
Udbetalt kompensation pr. 28. juni 2021
- Lønkompensation: 18 mia. kr.
- Faste omkostninger: 12 mia. kr.
- Selvstændige: 10 mia. kr.
- Freelancere B-indkomst: 137 mio. kr.
- Freelancere m/ A- og B-indkomst: 15 mio. kr.
- Sæsonafhængige freelancere eller selvstændige: 11 mio. kr.
Totalt udbetalt kompensation: 40.600.000.000 kr.
Godkendte ansøgninger om kompensation pr. 28. juni 2021
- Lønkompensation: 96.009
- Faste omkostninger: 52.901
- Selvstændige: 187.145
- Freelancere, B-indkomst: 3.301
- Freelancere m/ A- og B-indkomst: 359
- Sæsonafhængige freelancere eller selvstændige: 177
Bemærk, at én virksomhed kan have flere ansøgninger.
Totalt antal godkendte ansøgninger om kompensation: 339.892
Mulighed for afdragsordning
Hvis den endelige opgørelse viser, at man skal betale kompensation tilbage, kan virksomheden vælge en afdragsordning for at undgå likviditetsproblemer i genåbningsfasen.
Afdragsordningen kan vælges af virksomheder, der skal betale over 10.000 kr. tilbage. Beløbet kan betales i fire lige store afdrag over en periode på op til et år.
Fordele ved at indberette i god tid
Fristen for at indberette til slutafregning er forlænget til d. 30. september 2021. Der er tre gode grunde til at gå i gang nu:
- Du har bedre tid til at få hjælp
- Du får en foreløbig opgørelse efter indberetningen
- Du undgår noget af den ventetid, der kan opstå, når deadline for indberetningen nærmer sig.
Læs mere om slutafregning på Virksomhedsguiden.
Kom til webinar om slutafregning
Hvis du skal i gang med slutafregning, kan du nu tilmelde dig flere webinarer, hvor vi gennemgår, hvilken dokumentation du skal have parat, når du sætter dig til tasterne. Du bliver også ledt igennem slutafregningsskemaet felt for felt.
Du kan tilmelde dig webinar her.