Udgivet d. 20. februar 2017

For fremtiden kan virksomhedsejere nøjes med ét nøglekort, når de bruger NemID til digital indberetning. Det vil give lettere adgang til offentlig selvbetjening for over en halv million virksomheder.
Langt størstedelen af de danske virksomheder kan se frem til at spare tid ved computeren, når de skal indberette til de offentlige myndigheder. Virksomhedsejere, der ejer en enkeltmandsvirksomhed, eller alene kan tegne et iværksætterselskab, anpartsselskab, aktieselskab eller anden virksomhedsform, kan nemlig fremover bruge deres private NemID til digital selvbetjening på bl.a. Virk og Digital Post frem for et erhvervs-NemID.

Minister: Vi skal skal gøre det nemmere
Erhvervsminister Brian Mikkelsen siger: – Vi skal gøre det så nemt og enkelt som muligt at drive virksomhed i Danmark, så de små virksomheder hurtigere kommer ud over rampen og skaber vækst og udvikling. I de små virksomheder er det ofte ejeren selv, der læser Digital post, søger refusion ved sygdom eller giver en fuldmagt til en revisor. For dem vil det derfor gøre det administrative arbejde lidt lettere, når de fremadrettet kun behøver at anvende ét nøglekort.

Virker fra 20. februar
Virksomhedsejere kan fra 20. februar 2017 bruge privat NemID, hvis de ejer en enkeltmandsvirksomhed, eller alene kan tegne et iværksætterselskab, anpartsselskab, aktieselskab eller anden virksomhedsform. Medarbejdersignaturen er stadig relevant i virksomheder, hvor andre end ejeren indberetter til de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger.

Fakta

  • Der findes i dag cirka 600.000 virksomheder. Det forventes at ca. 515.000 vil kunne få glæde af den nye løsning, hvilket svarer til ca. 85 procent. Alle enkeltmandsvirksomheder og mere end 75 pct. af alle danske ApS og Iværksætterselskaber kan benytte den nye it-løsning. 
  • Den nye løsning virker automatisk. Det vil sige, at hvis du fx har en enkeltmandsvirksomhed, kan du bruge dit private nøglekort næste gang, du skal tjekke din digitale virksomhedspost.
  • Løsningen er henvendt til både nye og eksisterende virksomheder. Hvis man har fuld tegningsret i virksomheden, kan man bruge sit private NemID på virksomhedens vegne.
  • Løsningen virker på langt de fleste offentlige digitale selvbetjeningsløsninger bl.a. Virk, herunder Digital Post, fra den 20. februar. Det forventes, at flere og flere private udbydere som fx forsikringsbranchen vil tilslutte sig løsningen hen ad vejen.
  • NemID medarbejdersignaturen vil fortsat være et rigtig godt digitalt værktøj for virksomheder, hvor andre end ejeren indberetter til de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger. 

Vores Nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Erhvervsforum.