Udgivet d. 25. januar 2017
– Du kan ikke få alle som kunder. Specialisér dig. Har du et rengøringsfirma, så blev for eksempel specialist i at gøre tandklinikker rene. Kunderne vælger specialisten.
Sådan lød rådet fra sælger Henrik Oxe på netværksmødet tirsdag om at sælge og om at få sine penge hjem. Det sidste punkt stod Carina Svendsen fra Kend Dine Penge for.
Henrik Oxe gav tip til, hvordan man får kunden til at fylde kurven op, når han først er kommet inden for i butikken. Fordi salget er faktisk startet, selv om kunden siger nej først. Resten er bare ekspedition, sagde Henrik Oxe.
Og så delte han det fif at have et sæt kort med ud til kunden. Ikke et traditionelt sæt spillekort, men kort hvorpå der er skrevet nogle værdibaserede begreber, for eksempel Miljø, Service og Kvalitet.
– Du beder kunden vælge de tre kort, der betyder mest for ham, og så ved du, hvad du skal lægge vægt på i dit videre salgsarbejde, sagde Henrik Oxe.
Dit arbejde er vel pengene værd?
Carina Svendsen rådede til, at hvis kunder ikke betaler til tiden, så bør der højst gå 48 timer, før du sender en rykker.
– Hjælp kunden lidt på vej. Send en personlig mail med et glimt i øjet. Og husk at tjekke, om de har fået den oprindelige faktura. Hvis der heller ikke sker noget denne gang, så ring til ham, men vær høflig.
– Du skal sørge for at få dine penge. Hvis du ikke gør en indsats, må det være fordi, at du selv tror, at du er dårlig til dit arbejde, siden du ikke vil have penge for det, sagde Carina Svendsen.