Udgivet d. 16. november 2017
En lille busfuld iværksættere og erfarne erhvervsfolk var torsdag på en inspirationstur rundt til tre lokale iværksættere for at høre, hvordan de er kommet i gang, og hvordan de har fået gang i salg til store kunder.
Hos Gris, Lam & Co i Hedehusene fortalte Lars Stoklund Dietrichsen, gastronomisk iværksætter, at kunderne nærmest er kommet af sig selv. Irma, som er en af de store kunder, kendte ham i forvejen fra andre fødevarevirksomheder, han har etableret. Også Meny, nemlig.com, Comwell og Meyer’s Mad er på kundelisten.
Gris, Lam & Co. blev etableret i 2015 og har fordoblet sin omsætning år for år, så den i 2018 forventes at runde 50 mio. kr. Der er ca. 10 medarbejdere nu.
Lars Stoklund Dietrichsen sagde, at man skal være vedholdende, når man opsøger de store kunder. Det kan godt være, at man ikke kommer igennem til den rette person de første fire-fem gange. Men til sidst får man lov at slippe igennem.
– Og det er vigtigt, at det er jer selv, som sælger jeres produkter. I er DNA’et i jeres forretning, og det skal kunden kunne mærke, rådede han.
Snitter grønt i døgndrift
Henrik Djurhuus, til højre, trakterede med frugt og friskpresset juice under besøget hos FriskSnit i Hedehusene.
Henrik Djurhuus tog imod hos FriskSnit, også i Hedehusene. Virksomheden udspringer fra Grønttorvet, men har siden 2011 fokuseret på at snitte grønsager, primært til kunder inden for food service og catering. I dag arbejdes der i døgndrift seks døgn i ugen.
Henrik fortalte, at fleksibilitet er altafgørende for hans virksomhed. Der er som regel kun 12 timer fra en ordre modtages, og til den skal leveres. Det kræver hurtige omstillinger i produktionen og nogle alsidige medarbejdere. Der er knap 50 ansatte, heraf ca. 35 i produktionen. Virksomheden råder over 3.200 kvadratmeter lokaler og overvejer at udvide.
Kvalitet betyder alt
Kaffesmagning og networking hos Davids Coffee, David Kjærgaards kafferisteri i Taastrup.
Dagens sidste besøg var hos Davids Coffee i Taastrup. Med ni år på bagen var det den ældste af dagens tre værtsvirksomheder, og David Kjærgaard har i alle årene drevet det som et énmandsfirma. Han køber kaffebønner ind, rister, pakker og sælger dem til erhvervskunder og – via sin webshop – nu også til private.
– For mig er kvalitet altafgørende. Det er det, der giver min forretning sin berettigelse og holder den i gang, fortalte David, som rangerer i top 2 blandt danske kaffeleverandører.
Nye ideer og nye kontakter
Undervejs til de tre virksomheder blev der udvekslet ideer og erfaringer i bussen. Deltagerne fik nye pladser mellem hvert besøg og fik på den måde mange input og nye kontakter.
Turen var et led i Global Entrepreneurship Week Denmark. Arrangørerne var Erhvervsrådet sammen med Væksthus Hovedstadsregionen og Høje-Taastrup Kommune.