Udgivet d. 1. oktober 2020
For lidt over et år siden blev den rådgivende ingeniørvirksomhed Orbicon med hovedsæde i Høje Taastrup solgt til den canadiske rådgivervirksomhed WSP. I perioden frem til nu har man under dobbeltnavnet Orbicon | WSP brugt tiden på at planlægge og forberede det endelige navneskifte på en måde, så både medarbejdere og kunder har kunne følge med.
Succesfuld integration
– Vi har gennem det sidste års tid arbejdet målrettet mod en succesfuld integration af Orbicon ind i WSP, og vi sidder i dag tilbage med en stolt følelse af at være kommet i mål. Det har været en topprioritet for os at sikre, at medarbejderne har kunnet føle sig trygge og som en del af processen, og at vores kunder forstod, hvad der skete, og ikke mistede fornemmelsen af, hvem vi er. Derfor besluttede vi også at bruge et år til gradvist at vænne os til det nye navn, og det har betydet, at vi nu føler os klar til næste fase og til at ændre navnet Orbicon til WSP Danmark. Foran os ligger nu de mange muligheder, WSP bringer med sig, herunder at kunne føre global viden ind i Danmark til gavn for vores kunder og ligeledes at kunne følge vores kunder ud i verden, siger Per Christensen, adm. direktør WSP Danmark.
Global og lokal
WSP er en global rådgivervirksomhed med ca. 49.000 medarbejdere. De købte Orbicon for at få en stærk repræsentation på det danske marked og for at styrke deres ekspertise inden for miljø og klimatilpasning.
Som en af verdens største rådgivere inden for transport, infrastruktur og byggeri har WSP i de senere år haft en strategisk målsætning om at skabe sig en lige så markant position på miljø- og klimaområdet. Den ambition passede Orbicon rigtig godt ind i med rødder i Hedeselskabet, en stærk miljøprofil og en dansk historie på mere end 150 år.
Klar vækststrategi
Den globale ekspertise har allerede åbnet muligheder for større og anderledes opgaver inden for nye områder. Det betyderbl.a., at virksomheden vil være med, når der skal bydes på opgaver inden for områder som bane og vej samt på bro- og tunnelprojekter. Det samme gælder inden for højhuse, hvor WSP har stået for ca. halvdelen af verdens 100 højeste huse, bl.a. The Shard i London.
– Vi har altid haft en strategi om at vækste i Danmark. Som en del af WSP har vi nu nogle helt andre muskler til at tage nogle meget større skridt, siger Per Christensen, som har cirka 500 medarbejdere i den danske forretning.