Udgivet d. 15. juli 2020

I maj meldte UngeCentret i Høje-Taastrup Kommune og LøkkeFonden ud, at de i det nye skoleår havde brug for lokale erhvervsledere som mentorer for cirka 30 elever fra 10. klasse i forbindelse med LøkkeFondens projekt LifeSkills LINIE 10.

Nu kan Allan Leerbæk (foto) fra UngeCentret oplyse, at man er i mål med at skaffe det fornødne antal mentorer.

Positivt modtaget hos erhvervslivet
– Det har været en superpositiv oplevelse, hvor erhvervslivet har taget rigtig godt imod vores henvendelse. Vi er meget taknemmelige over, at vi i god tid før den nye LINIE 10 begynder, har tilsagn fra godt 20 mentorer. Det er, hvad vi har brug for, da nogle af mentorerne gerne vil have to elever tilknyttet, fortæller Allan Leerbæk.

Sammen med LøkkeFonden kontaktede UngeCentret et antal virksomheder i Høje-Taastrup Kommune i den sidste fase af Corona-nedlukningen. Kun to af dem, man var i kontakt med, sagde nej tak til at være mentor, resten sprang til.

Andet år med LifeSkills Linie 10
Høje-Taastrup Kommune var i sidste skoleår også en del af LøkkeFondens projekt, hvor elever fra 10. klasse er tilknyttet erhvervsmentorer fra det lokale erhvervsliv for at få indblik i arbejdslivet.

I skoleåret 2019/20 var det et pilotprojekt med 16 elever, og det forløb så godt, at det nu udvides til omtrent det dobbelt antal elever. En del af de erhvervsfolk, som var mentorer i sidste skoleår, har sagt ja til at tage en tur mere med de nye elever.

Støtte er afgørende
– Målet med LifeSkills er, at eleverne i løbet af 10. klasse får den nødvendige støtte og motivation, så de bliver inspireret til at vælge den erhvervsuddannelse eller anden ungdomsuddannelse, som passer bedst til dem. Denne støtte er ifølge vores erfaringer afgørende for, at eleverne efterfølgende gennemfører den uddannelse, de har valgt, påpeger Lasse Poder, projektleder i LøkkeFonden og tilføjer:

– Erhvervsmentorerne får mulighed for at bruge egne erfaringer til at vise andre vejen. Fra projektets side sørger vi for, at mentorerne får de nødvendige redskaber til at håndtere de unge; dels gennem en kort uddannelse, dels gennem det erhvervsnetværk, de bliver en del af.

allan og lasse
Allan Leerbæk (tv) og Lasse Teisner Poder (th), to af drivkræfterne bag LifeSkills LINIE 10 i Høje-Taastrup Kommune næste skoleår.

Stort udbytte for de deltagende mentorer
Der er lagt et program for hele forløbet med praktik, virksomhedsbesøg osv., men rollen som mentor, og den tid man bruger, kan man i høj grad selv tilrettelægge. 

Lasse Poder: – Vi vil under hele forløbet samle mentorerne nogle gange, så de kan udveksle erfaringer og få inspiration fra hinanden samt fra oplægsholdere. Så jeg tør godt love, at mentorerne også har fået noget med i rygsækken, når forløbet er overstået.

De kommende mentorer mødes første gang onsdag den 26. august til en uddannelsesaften. Tirsdag den 22. september skal de første gang møde eleverne.

Et kærligt skub
– Vi regner med, at cirka 30 elever skal med i projektet, men det er svært at udpege på forhånd, hvem der skal med. Nogle kan vise sig hurtigt at være mere selvhjulpne, end vi troede, mens andre, som ikke er med i første omgang, måske har brug for en mentor til at give dem et kærligt skub i ryggen, siger Allan Leerbæk.

Tre kommuner er med
Foruden Høje-Taastrup Kommune er der i skoleåret 2020/21 også LifeSkills-projekter i Frederiksberg og Gentofte kommuner.

LifeSkills er støttet af Industriens Fond og involverer erhvervsskoler som bl.a. NEXT Uddannelse København foruden de lokale kommuner og 10. klasser.

Læs om succeshistorie fra dette års LifeSkills LINIE 10:
(klik på artiklen og se/download større kopi)

Lokalavisen
(Lokalavisen Taastrup 8. juli 2020)

Brochure om LifeSkills LINIE 10 i Høje-Taastrup
(klik på billedet og se/download brochure)

brochure

Vores Nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Erhvervsforum.