Udgivet d. 18. juni 2018
Der var mange erfaringer og fif fra Henrik Andersen og Søren Andersen til vores Iværksætter Talkshow Unplugged hos inQvation den 12. juni. De har været med til at sætte to vidt forskellige virksomheder i gang, men har i flere tilfælde oplevet de samme ting i startfasen.
Henrik Andersen har sammen med Lars Lemming været med til at etablere CleanOtech. De har fundet en ny, miljøvenlig måde til at rense og kontrollere trykflasker, blandt andet iltflasker til dykning.
Søren Andersen står bag Climaid, som skal skabe et godt indeklima ved at måle og bruge data til at påvirke adfærden hos de mennesker, som opholder sig i rummet – fx hvis luftfugtigheden er for høj, kan brugerne få besked på at lufte ud.
Hvor er jeres virksomheder om et år?
Talkshowet foregik i inspirende rammer på inQvations indendørs terasse omkranset af Silverline-campingvogne. Iværksætterkonsulent Robert K. Schmidt var talkshowvært og lagde ud med at spørge, hvor de to iværksættere ser deres virksomhed om et år?
Søren: – Det er nok det samme, i store træk. Vi vil stadig udvikle vores produkt og forhåbentligt også have fået flere kunder. Vores produkt erstatter følelser (“Jeg synes, at her er varmt”) med data. En sensor i lokalet måler temperatur, luftfugtighed, støj, indhold af CO2 osv. og siger, hvad du skal gøre: “Åbn vinduet, skru ned for radioen” osv. Du kan sige, at vi sælger godt indeklima på et abonnement, hvor du betaler pr. måned.
Henrik: – Vi har kørt to år nu uden rigtigt at lægge os fast på en retning. Men om et år skal vi gerne have nogle hotspots og fået fat i nogle dykkerklubber, hvor vi servicerer deres dykkerflasker. Det må gerne blive den platform, vi starter fra. Men trykflasker findes over alt, så markedet er stort. Og så håber jeg, at vi også er på vej til USA med vores produkt. Vi har patent på konceptet i 34 lande i Europa og Nordamerika.
Hvordan håndterer I at opbygge en forretning?
Søren: – Det har været en udfordring. Vi har søgt input fra bl.a. Væksthuset. Jeg har fundet ud af, at man ikke kun skal søge sparring fra nogen, som du er i familie med. Familien er måske lidt for venlig og støttende, men overser de hurdler, der kan være. Jeg har min arbejdsplads her hos inQvation, og det er et superfedt sted at være, fordi alle gerne vil hjælpe med gode råd.
Henrik: – Jeg har samme oplevelse. Vi har måske haft mere brug for konstruktiv feedback end hjælpsomme venner og familie, som er søde til at støtte, men måske ikke har øje for, hvad vi bør gøre for at få forretningen i gang. Lars og jeg er teknikere til fingerspidserne, men vi er hverken sælgere eller administratorer. Der skal vi have hjælp, så vi kan fokusere på det, vi er gode til. For eksempel fik vi en god kollega til at hjælpe os med at være aktiv på LinkedIn; det har virkelig givet respons.
Robert K. Schmidt fra Væksthus Hovedstadsregionen var vært for talkshowet, hvor publikum også bød ind med mange spørgsmål.
Ville I gøre noget anderledes, hvis I skulle starte i dag?
Søren: – Ja, jeg ville klart have mere fokus på salg fra dag 1. Og så er det også vigtigt, at testkunder betaler lidt i stedet for at få det gratis. Ellers tager de det ikke seriøst.
Henrik: – Vi ville holde fokus på at få et produkt, der virker. Og så først derefter gå ud i netværket. Vi har spildt tid på at vente på samarbejdspartnere, som alligevel ikke ville noget, og på rådgivere.
Det var tredje gang, at Erhvervsforum sammen med Høje-Taastrup Kommune og Væksthus Hovedstadsregionen holdt talkshow for iværksættere. Det fjerde følger til november.