Udgivet d. 1. april 2017

Togvogne
Jesper Larsen, chef for Carlsbergs distribution i Østdanmark, tager imod nye forsyninger fra hovedbryggeriet i Fredericia. Sporene i Høje-Taastrup TransportCenter ender ved Carlsbergs område, hvor DB Cargos kran i baggrunden hejser trailerne over på lastbiler.

Jernbanen spiller en stor rolle for Carlsbergs Logistikcenter Øst, der ligger i Høje-Taastrup TransportCenter. Ifølge Jesper Larsen, som har været chef for centret siden 1. november 2016, betyder det meget, både økonomisk og miljømæssigt, at få mest muligt leveret med tog fra bryggeriet i Fredericia. De jernbanespor, der går ind i transportcentret, ender bogstaveligt talt ved Carlsbergs bagdør. Her kommer der på faste klokkeslæt tre gange i døgnet tog fra Fredericia.
– Alle Carlsbergs produkter, undtagen specialøl, bliver i dag brygget i Fredericia. Her fra centret dækker vi hele Sjælland, som før blev forsynet fra et stort antal depoter spredt ud over landsdelen. Afhængig af sæsonen får vi mellem 1.000 og 3.500 paller ind pr. døgn. Det er alt, lige fra kildevand, cider, Coca-Cola og Fanta til Carlsberg og Tuborg øl, oplyser Jesper Larsen.
– Brændstofmæssigt er det bedst at køre med tog, og vi gør alt for at undgå lastbiler på vejene. På vores morgenmøde gør vi hver dag op, hvor stor en del der er på tog og på lastbil. Normalt får vi næsten alt pr. tog, men omkring højsæsonerne, for eksempel påsken, er vi nødt til også at bruge lastbiler. Lige fra begyndelsen af marts har vi opbygget lager til påsken. Næste højsæson bliver sommeren med festivaler m.m.

Direkte fra tog over på bil og ud til kunden
Når øl og vand ankommer til Carlsbergs logistikcenter, er det på trailere, som kan løftes direkte fra toget over på lastbil. Over halvdelen af drikkevarerne er færdigpakkede i Fredericia og kan køres direkte ud til de store kunder, når trailerne er løftet over på lastbilerne i Høje Taastrup. Resten bliver kørt ind på lageret og pakket om eller placeret på bufferlager. Centret skal altid have Carlsbergs Top40-produkter på lager, så de ikke pludselig løber tør for Grøn Tuborg eller Coca-Cola. 
Lastbil

Jesper Larsen: – Hver dag sender vi 80 lastbiler ud på de sjællandske veje. Det er vores egne biler, og vi har 130 chauffører ansat under Logistikcenter Øst. I Fredericia har vi et tilsvarende Logistikcenter Vest, der dækker den side af Storebælt, ligesom vi har en afdeling i Aalborg. Disse håndterer stort set samme mængder som os. 
Foruden chaufførerne har det østdanske logistikcenter cirka 50 mand ansat på lageret og syv funktionærer, inklusive Jesper Larsen. Det er en virksomhed med meget høj anciennitet, og mange af medarbejderne er fulgt med fra de gamle depoter.
I administrationsbygningen sidder desuden en række funktionærer, som er ansat i andre funktioner under Carlsberg Danmark. 

Et spørgsmål om planlægning 
Logistikcentrets opgave er at afvikle distributionen ud til kunderne på Sjælland. Kunderne fordeler sig på to forretningsområder: Restauranter, barer m.m. og udsalgssteder som supermarkeder m.m. Stort set alle butikskæder får leveret direkte til de enkelte butikker frem for til kædernes egne lagre.
– Planlægning fylder meget i vores arbejdsdag, siger Jesper Larsen. Helligdage og højsæsoner tager vi højde for lang tid i forvejen. Påsken har vi planlagt i flere måneder, hvor vi indsamler informationer fra vores salgsfolk, så vi i god tid ved, hvad kunderne har planlagt af butikskampagner osv.
– Internt opererer vi med Røde Uger. Det er for eksempel ugen før påske og selve påsken plus alle de uger, hvor der er en helligdag. I de uger mangler vi en arbejdsdag, og samtidig er forbruget større, fordi der er en helligdag. Så i de uger er det nærmest forbudt at holde fri på en arbejdsdag her hos os. 

– Hvad kan gå galt, siden planlægning betyder så meget?

– Det dur jo ikke, hvis det pludselig viser sig, at vi skal køre 6.000 paller ud på én dag, fordi vi så hverken vil have biler eller folk nok. Og du kan ikke bare gå et år tilbage og se, hvad vi kørte ud i påsken sidste år. Salget af øl og vand afhænger meget af vejret, og det kan svinge meget fra år til år, ikke mindst i påsken, som jo flytter sig år for år på en tid af året, hvor vejret er meget omskifteligt. Derfor er vi meget afhængige af at få informationer fra salgs- og planlægningsafdelingerne, og samtidigt følger vi dagligt med i vejrudsigterne. 
I de almindelige uger er mandag og tirsdag forholdsvis stille dage, mens der bliver mere travlt frem mod weekenden. Derfor vil Jesper Larsen gerne have flyttet mest mulig distribution til først på ugen. 
Lavsæsonen er januar-februar, hvor der nogle dage kun er 50 biler ude på vejene. 

Lager og truck
2.300 paller kan der være på gulvet i Carlsbergs Øst-lager, men de kan stables i flere lag, alt afhængig af flaske- og kassetyper.

Ledig plads er lejet ud til PostNord
Indtil for et par år siden pakkede Øst-centret selv leverancerne til kunderne. Da det meste af denne plukning nu foregår i Fredericia, inden varerne læsses på trailer og tog, er pladsbehovet blevet mindre i Høje Taastrup.
Derfor blev der i 2016 indgået et lejemål med PostNord, som har indrettet sin brevterminal for Østdanmark i 19.100 kvadratmeter lagerhaller lejet af Carlsberg. Samtidig deler de to parter kantine og security.

Ligger på toldfrit område
Sikkerhedsforanstaltningerne ved indgangen til Carlsbergs område er ganske omfattende og udføres af Securitas. Det skyldes blandt andet, at logistikcentret er toldfrit område, så Carlsberg ikke skal betale told, alkohol- og sukkerafgifter af de produkter, de har på lager, før de bliver udleveret til butikkerne. Det samme gælder panten på emballage. 

Sikkerhed fylder meget
Sikkerhed
Over alt på arbejdspladsen bliver medarbejderne mindet om, hvor vigtigt sikkerheden er.

Sikkerhed på arbejdspladsen fylder meget. Faktisk er det, ifølge Jesper Larsen, det punkt, der fylder mest i Carlsberg. 
– Hvert eneste møde, vi holder, begynder med, at vi taler sikkerhed. Hvad er der sket, og hvordan kan det forhindres? Alle medarbejdere har en blok på sig, hvor de kan notere eventuelle risici. Hvis noget er blevet efterladt på gulvet, kan det få fatale konsekvenser i form af en arbejdsulykke. Derfor går vi uhyre meget op i, at der er ryddet op. Det er jeg selv nærmest hysterisk med, siger Jesper Larsen.

– Har det effekt?

– Ja, klart. Antal af hændelser med fravær er faldet markant. Vi ved fra statistikkerne, at der er en direkte sammenhæng mellem de små daglige uheld og sikkerhedsbrister og de meget alvorlige ulykker. Derfor går vi målrettet efter at fjerne risici, så vi eliminerer alvorlige ulykker. Vi skal have folk hele hjem fra arbejde, siger Jesper Larsen, som anslår, at 5-10 timer af hans ugentlige arbejdstid bruges på sikkerhed.
Da Carlsberg producerer alkoholholdige drikkevarer, er samtlige lastbiler og biler, inklusive chefens firmabil, udstyret med alko-lås, så den ikke kan startes, før føreren har blæst i et alkometer og bestået testen.  

JL på lager 
Carlsberg oplyser ikke, hvor store mængder, der håndteres på Logistikcenter Øst, men Jesper Larsen kan fortælle, at i gennemsnit får hver dansker dagligt 0,33 liter produkt fra Carlsberg Danmark. På globalt plan leverer Carlsberg og datterselskaberne årligt 37 milliarder flasker øl. Det er jo til at blive helt svimmel af…

 

Vores Nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Erhvervsforum.