Udgivet d. 30. april 2019
Det er 119 år siden, at glarmester Aage Nielsen etablerede sit firma på Hovedgaden i Taastrup. Siden har søn på søn drevet firmaet videre. I 1997 fik Michael Nielsen stafetten. Begge hans børn, Søs og Lasse (bag deres far på billedet øverst), er ansat i firmaet. Det ligger derfor i kortene, at de to søskende – tipoldebørn af Aage Nielsen – inden for fem-ti år bliver de nye frontfigurer.
Foreløbig har Michael Nielsen ingen planer om at trække sig tilbage. Og da både Søs og Lasse har små børn, har de heller intet jag med at overtage firmaet, men vil hellere stille og roligt blive ført ind i ledelsen.
Fire svende ansat
Michael Nielsen kom selv ind i ledelsen, da hans far, Ole Nielsen, uventet døde i 1997. Firmaet skiftede navn til NielsenGlas.dk, da Michael Nielsen i 2008 blev eneejer.
I dag er der beskæftiget fire svende, en lærling og en bogholder foruden Michael Nielsen og hans kone, Birgitte, som også har nogle timer i firmaet, men ellers driver et yoga-studio på 1.salen af forretningen, som nu ligger på Kuldyssen 1.
Michael Nielsen har været ejer af virksomheden siden 1997.
Fælles morgenmøde hver dag
– Alle møder kl. 7.30 til morgenkaffe, hvor vi vender verdenssituationen og får snakket dagens opgaver igennem, så alle også ved, hvad kollegerne er i gang med. Vi har en del mindre opgaver, så en svend kan sagtens køre hjemmefra med 5-10 arbejdssedler, der skal klares i dagens løb, fortæller Michael Nielsen.
Eget værksted til indramning
Kunderne ligger i Storkøbenhavn og nordpå. Det er et 50/50 mix af private og erhvervskunder. Opgaverne spænder over termoruder, badeværelser, autoruder, stenslag og indramninger.
– Det er de samme opgaver som hos de fleste andre glarmestre. Vores virksomhed er nok lidt speciel, fordi vi har eget rammeværksted. Det er ikke en særlig god forretning, men vi vil gerne arbejde med det område. Indramning er lidt et glemt fag, men det rummer store muligheder for at være kreativ og skabe unikke løsninger. Og så stor jeg også, at det er med til at give os nogle gode relationer, så kunder, som får lavet indramninger her, også tænker på os, hvis de har en mere traditionel glarmesteropgave, siger Michael Nielsen.
Søs betjener en af de trofaste kunder, som har en indramningsopgave.
Glasdør uden kalk fra bruseren
NielsenGlas.dk går meget op i at give kunderne nogle unikke løsninger, gerne i samarbejde med andre håndværkere.
I denne tid er der rigtig mange brusekabiner på arbejdssedlerne. Især kabiner i New Yorker-stil med sorte sprosser på glasset er efterspurgt. Den teknologiske udvikling gør, at glas i brusekabiner nu beklædes med et nano-cover, så kalken ikke kan sætte sig fast.
Brusekabiner fremstillet af NielsenGlas.dk
Opdateret med det nye i faget
Michael Nielsen holder godt øje med, hvad der sker i faget. Han er med i en erfa-gruppe, som hvert andet år er på studietur med et tæt program i ti dage. Til september går turen til Polen for at se blandt andet en autorudefabrik og et glasværk, der laver termoruder.
– Og så er der den årlige messe i Düsseldorf, hvor alt det nye inden for faget bliver vist. Selv jeg med mine mere end 40 års erfaring kan blive imponeret nogle gange. Sidst var der for eksempel en termorude 18 meter lang.
Alt for kunderne – et stort spejl skal leveres.
– Det nye i vores fag lige nu er refleksfri glas og alle de filtre, der kan komme ind i glasset, for eksempel farvetoninger, men også filtre, der skyr varmen eller UV-strålerne. Vi er selv med i alt det nye og kan levere vores kunder løsninger, der er helt opdaterede.
– Det gælder også autoruder, som ellers er en hel videnskab efterhånden med regnsensorer og kameraer integreret i ruden. Men vi går på kurser, så vi altid har den nyeste viden, siger Michael Nielsen.
Mange specialopgaver
NielsenGlas.dk løser mange specialopgaver hjemme på værkstedet, blandt andet bliver der samlet glasmontre og fremstillet glasgelændere til terrasser og altaner. Indretning af cafeer er også blevet lidt af et speciale. Firmaet har således stået for glarmesterarbejdet på alle Dalle Valle-cafeer og var for nylig i Holstebro for at montere spejle, glashylder og spejlsøjler på Café A.
En opgave på Café Victor i København hører blandt dem, som Michael Nielsen er mest stolt over. Her etablerede de et 200 kvadratmeter stort glasloft, der gik gennem seks rum og var adskilt af spær, men i den endelige løsninger ser det ud som om, at spærene er sat på bagefter.
Glasloftet på Café Victor.
– Vi er med i mange projekter, hvor arkitekterne har valgt os som glarmester, fordi de kender kvaliteten af vores arbejde. I øjeblikket arbejder vi på Dragsholm Slot, hvor vi er med til at nyindrette 12 badeværelser og den kendte restauration.
Sikkerhed i højsædet
Glasset købes hjem gennem en indkøbsforening og kommer primært fra værker i Tyskland, Belgien, Tjekkiet og Tyrkiet. Hjemme på værkstedet bliver det skåret til og slebet.
Michael Nielsen: – Vi går meget op i medarbejdernes sikkerhed. Hvis du ikke tænker dig om, er glas farligt at arbejde med. Kanterne er meget skarpe, inden glasset bliver slebet. Og det er også et tungt materiale, men vi har procedurer og hjælpemidler, blandt andet to loftskraner, så vi undgår uheld. Vi har endda en grøn smiley for vores sikkerhed på værkstedet.
Lasse Nielsen betjener en af maskinerne i værktedet i Taastrup.
Godt forhold til kollegerne i branchen
Med 119 år på bagen er NielsenGlas.dk kendt og respekteret i branchen og er selvfølgelig med i det mere end 500 år gamle Glarmesterlauget i Danmark. Der er et godt forhold til kollegerne, og Michael Nielsen kan altid tilkalde en hjælpende hånd, hvis der bliver mere travlt end hans eget mandskab kan nå.
Internettet giver spildtid
Til gengæld er internettet blevet lidt af en udfordring, fordi det kan give kunderne nogle urealistiske ideer om, hvad tingene kan laves for.
– Og så har vi oplevet at spilde en del tid på at måle op til opgaver, som vi så ikke får. Derfor har vi ændret procedurerne, så hvis en kunde spørger om en pris på en opgave, beder vi nu om, at de selv får lavet en skitse, som vi så kan beregne et tilbud ud fra.
– Det har fjernet en god del af problemet, bemærker Michael Nielsen, som med Søs nu også har fået en intern kompetence i at begå sig digitalt. Dermed er NielsenGlas.dk endnu mere klar til fremtiden.
Mesterrækken i glarmesterfirmaet
1900: Glarmester Aage Nielsen
1928: Glarmester Helge Nielsen
1971: Glarmester Ole Nielsen (Ole Nielsen og Sønner A/S)
1997: Glarmester Michael Nielsen
Michael Nielsen i gang med specialudstyr til at udskære passepartout.