Udgivet d. 31. marts 2018
I mere end 20 år har Helle Hviid og Flemming Jørgensen kørt et kreativt parløb i virksomheden I&D Design og Web på Taastrup Hovedgade. Han er uddannet reklametegner, hun er autodidakt inden for medier.
I dag er rollefordelingen, at Flemming er direktør med ansvar for det kreative plus administration, mens Helle har det meste af kundekontakten ansvar for produktion, lige fra planlægning til det færdige produkt, som kan være alt fra apps til tryksager.
Bureau med brede kompetencer
Parret startede op ene to, men omgiver sig i dag med flere kreative folk – to fastansatte og et hold freelancere – til at hjælpe kunderne med opgaver, der strækker sig fra logo-design og grafisk identitet til hjemmesider og webshops.
– Vi har udviklet os fra at være et bureau med fokus på tryksager og grafisk design til også at være et webbureau, men vi har stadig hele den grafiske side med. Det er dér, at vi adskiller os fra andre bureauer, siger Flemming.
Stadig brug for tryksager – også til ung målgruppe
– Man skulle måske ikke tro det, men der er stadig et kæmpe behov for tryksager, tilføjer Helle. Selvfølgelig bliver mere og mere online, men vi får stadig kunder ind, som gerne vil have noget på tryk. Det gælder eksempelvis gymnasierne, hvor vi har skabt en niche.
– Vi hjælper tre gymnasier i Gladsaxe, Allerød og København med informationsmateriale til de unge og deres forældre. Det er jo en målgruppe, som tjekker flere gymnasier, før de træffer deres valg. Og så har det altså stadig en værdi, når et gymnasium holder informationsmøde, at de unge og forældrene kan få en lækker tryksag med hjem. De tre gymnasier har fået hver deres designlinje, som er indbyrdes meget forskellig.
Tog fat på det offentliges design
Bureauet går op i at være fleksibelt og arbejde med både små og store kunder. De har ikke noget imod at være det sekundære bureau for større kunder.
Flemming: – Vi arbejder for både private og offentlige virksomheder og opfatter os ikke som leverandører, men som sparringspartnere med vores kunder. Da vi etablerede os, var det offentlige vores helt klare målgruppe.
– Dengang fyldte designet ikke meget på deres dagsorden. Vi fik godt fat i det marked og arbejdede blandt andet i ti år for HT, som gerne skulle bruge 1 mio. eksemplarer, hver gang de bestilte en takstkampagne.
Kriminalforsorgen er fast kunde
Kriminalforsorgen har været kunde siden 2002, hvor I&D Design og Web blandt andet er dybt involveret i processen, når forsorgen skal præsentere og sælge de møbler, som fremstilles på fængselsværksteder rundt i landet.
– Det er en sjov opgave og et samarbejde, som vi er meget glade for, siger Helle.
Bureauet har fået godt fat i flere fag og brancheforeninger. De løser blandt andet opgaver for Hillerød Forsyning A/S, Skilt & Print Branchen, MFFU Malerfagets Faglige Fællesudvalg, Kroppedal Museum, Hedeland Naturpark, IndustriUdvikling, Taastrup ByMidte, Dandiag A/S, Vivi Modetøj og Aagensen MC.
Med til at sælge NærHeden
På det lokale plan er det indledt et spændende samarbejde med NærHeden P/S, der står for at udvikle det nye byområde ved Hedehusene.
– Her har vi bl.a. udformet formidlingsmateriale til mulige investorer samt interesserede købere, ligesom vi har stået for skiltning i området. Vi har udført et showroom, der fortæller om områdets historie. Det skal være en permanent udstilling, der altid kan opdateres med nye plancher i takt med udviklingen i området, fortæller Helle.
Webshops til eksplosivt marked
Butikker er en voksende kundegruppe. Her er der især efterspørgsel på bureauets løsning til webshop, der kan integreres med kundens økonomisystem.
– E-handelen i Danmark er eksploderet, bemærker Flemming. Flere og flere vælger at supplere deres fysiske butik med en webshop, så de kan sælge online alle døgnets 24 timer. Det er virkelig blevet et fokusområde for os.
– Mange butikker står med et behov for en webshop; de ved det måske bare ikke endnu. Men vi går målrettet efter det segment. Som et helt nyt koncept går vi ud med en fast pris, så kunden på forhånd ved, hvad det koster at kunne holde åbent 24-07, siger Flemming.
Egen webløsning
Helle og Flemming valgte for 10 år siden, at bureauet skulle have egne kompetencer inden for webudvikling og mandede op med to medarbejdere.
Helle: – Vi vil gerne tilbyde kunderne den mest optimale løsning, så vi har udviklet vores eget I&D CMS, som er supernemt at bruge og lever op til alle sikkerhedskrav. Vi havde selv prøvet forskellige eksisterende systemer, men dér kunne vi ikke rigtigt sætte vores eget præg på designet. Derfor ansatte vi en webudvikler, som så har udviklet et CMS, som vi kan tilpasse med design og funktionaliteter til den enkelte kundes behov.
– Vi vil fortsat udvikle og sælge flere nye digitale løsninger, indskyder Flemming. Det er et led i vores ambition om at øge kundernes brandingværdi ved at skabe relevante markedsførings- og kommunikationsløsninger.
Bureauet er også part i Erhvervsrådets kurser om sociale medier. 10. april lanceres det første kursus i at bruge video. Og 24. april tages der for tredje gang hul på et kursus i at markedsføre sig ved at bruge sociale medier som Facebook og Instagram.
Godt engageret i Taastrup
Da I&D blev etableret i Taastrup for mere end 20 år siden, kom Flemming fra en position som partner i det succesrige Christianshavns Reklamebureau. Det bureau købte ejendommen på Taastrup Hovedgade 28, blandt andet for at komme tættere på storkunden Rockwool og andre aktører i byggebranchen. Senere blev bureauet splittet op i to, hvor det andet nu har lokalerne på 1. sal, mens Flemming & Co. huserer i stueetagen.
Flemming: – Med så mange år i et lokalområde er vi også blevet involveret i forskellige netværk, for eksempel Erhvervsrådet, Rotary og Taastrup ByMidte. For os er det vigtigt at have en lokal forankring i den by, vi arbejder i. Faktisk er vi privat også flyttet til Taastrup i 2017.