Udgivet d. 31. december 2017
Det er ikke uden grund, at Anette Bache kan fremvise to af Børsens gazeller i receptionen hos Personale-match på Rugvænget. Gazellerne symboliserer en virksomhed med fart på. Og fart har der masser af, siden Anette Bache grundlagde sin virksomhed i Taastrup.
I løbet af de fem første år oparbejdede hun en årsomsætning på ca. 20 mio. kr. Det indbragte hende den første gazellepris i 2013. Siden er omsætningskurven for alvor knækket opad – fra de 20 mio. kr. i 2013 til 73,5 mio. kr. i 2016.
– Vores tal for 2017 er ikke gjort op endnu, men vi passerer i hvert fald de 75 mio. kr., oplyser Anette Bache, som har ti mand beskæftiget på hovedkontoret i Taastrup og to på kontoret i Næstved.
Både i 2013 og i 2017 har Anette Bache og Personale-match opnået anerkendelsen Børsen Gazelle. Firmaet har flere gange været med i opløbet i Entrepreneur of the Year og kom i 2016 med i Top 5.
250 vikarer ude i job
Foruden det administrative personale har hun de mange vikarer, som ligger bag den store omsætning. Hver uge sender hun mindst 250 vikarer på job i virksomheder landet over.
Personale-match har flere tusinde personer stående i sin kandidat-database. Af dem er knap 800 aktive. Det betyder, at de har været til samtale og fået deres kompetencer afdækket, så de kan sendes i job, hvis der er et match med det, en virksomhed efterspørger.
Vi skal finde det rette match
– Vores fornemste opgave er netop at matche det behov, som vores kunder kommer med, med de kompetencer, som vores kandidater besidder. Vores produkt er ikke en vare, som du kan måle og veje. Vi arbejder med mennesker, hvor vores succesmål er, at kunderne også kommer til os, næste gang de har brug for en medarbejder.
– Hvis det i den sidste ende fører til, at kunden fastansætter kandidaten, så er det helt fint for mig. Det betyder jo kun, at vi har fundet det rette match og dermed gjort kunden tilfreds. Men vi aftaler som regel, at der skal gå tre til seks måneder inden fastansættelse. Ellers ryger vores egen del af forretningen jo, bemærker Anette Bache med et smil.
En genvej til fast job
De kandidater, som står i databasen, er enten ledige eller i job, men på udkig efter nye muligheder. Det er en meget blandet skare, hvad angår kompetencer og uddannelse.
Anette Bache: – Nogle af kandidaterne vil ikke fastansættes, men foretrækker vikarjobs. 50 af de 250, som vi har ude nu, var her også for to år siden. Det passer dem godt at arbejde på den måde; måske er de med i et projekt hos kunden, eller måske har de et sæsonjob, når de ikke er hos os.
– Nogle søger job hos os, fordi det også kan være en nemmere vej at komme ud og få et fast job på. Mange kunder vælger at bruge vores HR-ekspertise, så vi screener kandidaterne og laver al rekrutteringen. En del virksomheder valgte i kriseårene at skære deres egen HR-funktion væk og bruge os i stedet.
Kontor i Næstved
Personale-match har således en front vendt mod jobsøgende kandidater – og en anden front vendt mod kunderne, nemlig virksomheder med brug for arbejdskraft.
– Vores kunder ligger i hele landet. En overgang fik vi ekstra mange henvendelser fra Sjælland og valgte derfor for fire år siden at åbne et kontor i Næstved, fordi der var så stort potentiale i det område, siger Anette Bache.
Vikarer giver fleksibel organisation
Mange af kunderne har hun lange relationer med. En del virksomheder vælger i dag at sige, at en del af deres medarbejderstab, for eksempel 20 procent, skal være vikarer. Så kan de skrue op og ned i takt med konjunkturerne og også rekruttere blandt vikarerne, når et fast job skal besættes.
Personale-match har også et Try and Hire-koncept, hvor der fra start er lagt op til fastansættelse, men hvor de første tre til seks måneder er en gensidig mulighed for at prøve hinanden af.
Anette Bache indgår selv i salgsarbejdet på kontoret i Taastrup, hvor hun har seks sælgere og fire administrative medarbejdere omkring sig. Da hun etablerede Personale-match, boede hun i Rødovre, men er siden flyttet til Taastrup, hvor hun bl.a. har engageret sig i repræsentantskabet for Jyske Bank.
Startede samtidig med krisen
Anette Bache kom selv med en solid erfaring fra rekrutteringsbranchen, da hun etablerede Personale-match i 2008, lige da finanskrisen tog afsæt.
– Jeg havde en filosofi om at få min egen lille butik. At det skulle vokse til dette her havde jeg aldrig drømt om. Men havde jeg vidst, hvor stor finanskrisen ville blive, er jeg ikke sikker på, at jeg var sprunget ud i det, siger hun.
Kunderne er primært virksomheder, primært inden for bygge/anlæg, lager/produktion og kontor/administration. Personale-match satser på kunder inden for business-to-business og har fravalgt det offentlige område.
At krisen er bag os, mærker Anette Bache ikke mindst inden for bygge/anlæg, hvor der er rigtig stort behov for håndværkere.
– Jeg har en del medarbejdere, som hellere vil ”lejes ud” end at være fastansat. Men ellers sker det oftere og oftere nu, at kandidaterne bliver tilbudt fast job, når der er gået den periode, som vi har aftalt med kunden. Det er nok 30 procent af forløbene, som ender på den måde, og det er jo også en tegn på, at der er langt mere gang i hjulene nu.