Udgivet d. 26. februar 2018
Nyt medlem: Merethe Klint.
En virksomhed kan sammenlignes med et orkester. Lederen og medarbejderne skal være i samklang. Ligesom dirigenten og musikerne.
– Hvis bare én af musikerne kun performer 80 procent, bliver resultatet aldrig den oplevelse, du gerne ville have. I et orkester er man i høj grad afhængige af hinanden. Derfor er det oplagt at bruge orkestret som metafor for en organisation; medarbejderne skal kunne performe individuelt på et meget højt niveau, men det er lige så afgørende, at de kan spille sammen.
– Det er min erfaring, at i mange organisationer går man højt op i, at medarbejderne performer og når de fastsatte mål. Men man mangler viden om samarbejde, og derfor når man ikke de fælles mål, siger Merethe Klint.
Hun har siden 2012 drevet egen virksomhed, hvor hun blandt andet arbejder med organisations- og kompetenceudvikling. Det gør hun ud fra en utraditionel teoretisk baggrund, nemlig som kandidat i musikvidenskab.
Brobygger mellem erhverv og kultur
– Allerede mens jeg læste, blev jeg klar over, at jeg ville finde en niche som brobygger mellem erhvervs- og kulturliv. Men jeg måtte have noget hardcore erhvervserfaring først, så jeg var fire år hos A.P. Møller, hvor jeg også fik lov at arbejde med organisationsudvikling ud fra min musikvidenskabelige baggrund. Jeg fik frit mandat til at arbejde med en lidende afdeling, og jeg lykkedes med at gøre den velfungerende med glade medarbejdere, hvilket igen smittede af på kundetilfredsheden.
Få nu det samarbejde til at spille
Med den erfaring etablerede Merethe Klint sig som selvstændig i 2012. Hun har undervist i projektstyring og er aktiv i flere netværk – nu også Erhvervsrådet – og har derigennem opbygget en kundebase. Hun ser klart et behov for at hjælpe organisationer med at sparke gang i det interne samarbejde.
– Jeg hører igen og igen, når jeg underviser og når jeg er ude som konsulent, at fokus altid er på at få tingene gjort færdige hurtigt og billigt. Der kigges for meget på tid og penge i stedet for at se på, hvilket produkt og hvilken kvalitet vi vil have, og hvad vi har til rådighed af ressourcer.
Har udgivet sin egen bog
Merethe Klint har sideløbende brugt et år på at skrive bogen ”Lyt – om samspil i organisationer”, som hun understreger ikke er en ledelsesbog, men en organisationsbog.
– Ledelse er også en vigtig funktion, men du skal ikke skille medarbejderne fra ledelsen tankemæssigt. Lederen er lige så afhængige af medarbejderne, som de er af ham. Og det samme med dirigenten og musikerne. Der er så mange paralleller mellem organisationer og orkestre, at man ud fra et musisk mindset virkelig kan skabe forandringer med værdi, siger Merethe Klint.
Du kan som medlem af Erhvervsrådet købe bogen med 15 % rabat, hvis du skriver direkte til Merethe Klint.
Book et foredrag
Bogen har hun udgivet på eget forlag, men hyrede en redaktør for at få andre øjne på indholdet. Det har betydet meget for resultatet, fastslår hun.
– Hele processen med bogen har også gjort mig skarpere på de ting, jeg gerne vil fortælle. Ud over at komme ud i organisationer og gøre en forskel vil jeg også gerne holde foredrag. Jeg er lige kommet med på portalen YOUandX, hvor jeg kan bookes.
– Bogen er også et godt redskab til at markedsføre mig. Det giver mig noget gennemslagskraft. Og så er det også bare fedt at kunne kalde sig forfatter og at kunne give folk noget fysisk med hjem, siger Merethe Klint.
Merethe Klint
Nattergalevej 7
2630 Taastrup
Tlf. 20 92 92 18