Udgivet d. 10. september 2020
Nyt medlem: Moot.
Da Birger Hauge først på året overtog medievirksomheden Moot fra Zibra koncernen, var den kun lige nået ud på startbanen, før den mødte sin første forhindring; Corona. Men som det ofte sker, når Birger Hauge er involveret, endte udfordringen med at blive til en mulighed.
– Moot var tænkt som en nyhedskanal, der skulle sikre den næste generation af vælgere en plads i mediebilledet. Samtidig vil vi levere Branded Content, altså betalt indhold i videoformat, hvor vi bruger det bedste udstyr og de dygtigste folk, så det bliver lækkert at se på, fortæller Birger Hauge.
Corona ændrede behovet
Dårligt nok var Moot kommet i gang, før Corona ramte. Hvad gør man så? Svaret kom næsten af sig selv, for IT-Branchen på Fyn, som var ved at skulle have årsmøde, henvendte sig og spurgte, om Moot havde en idé til, hvordan en forening, der lægger vægt på det sociale, kan afvikle et årsmøde, hvor folk deltager hjemmefra?
– Vi udviklede sammen med kunden et koncept med en årsmødepakke, hvor vi stillede kameraer op syv steder, og så producerede vi ellers årsmødet som om, det var et tv-show. Samtidig havde vi sørget for, at alle deltagerne fik en årsmødepakke tilsendt med gin & tonic og snacks, så de 150 deltagere kunne skåle med hinanden. Alle var superglade, og det blev anledning til, at vi fokuserede vores kræfter på at udvikle nye kvalitetsformater til møder på distancen som alternativ til løsninger som Zoom og Microsoft Teams, siger Birger Hauge.
Chatten var rødglødende
En måned senere havde IT-Branchen igen bud efter Moot til at streame deres Coding Class Finale med cirka 1.000 deltagende elever.
Birger Hauge: – Denne gang havde vi et budget, så vi rigtig kunne give den gas. Det blev en rigtig god case på, hvordan du kan gøre en konference eller workshop interessant, selv om de fleste af deltagerne ikke er fysisk til stede. Vores producer sørger for en levende afvikling, hvor der klippes fra den ene begivenhed eller indlæg til den anden. Vores erfaring viser, at det fungerer. Den chat, som vi har koblet på, er rødglødende undervejs, fordi deltagerne er så engagerede.
Mange opgaver ude i Europa
Moot er ejet i fællesskab af Birger Hauge og hans søn, Christoffer, som er teknisk producer. Foruden dem er set-uppet en fotograf, en klipper og en streaming-afvikler, to kandidater i medievidenskab og to medievidenskabs praktikanter – foruden et antal freelancere. Kunderne er både danske og europæiske. Da Erhvervsforum besøgte Moot var Christoffer Hauge i Tjekkiet for at producere den tjekkiske version af ”Hjem til gården”.
– Vi er med til at producere en hel del reality-shows ude i Europa, fortæller Birger Hauge, som mener, at Moot også har noget at byde på over for virksomheder hjemme i Høje-Taastrup:
– Hos os er Branded Content ikke lig med reklame. Vi formidler kundens budskab ud fra en journalistisk vinkel og i en produktion, der er værd at se på. Nogle bruger os, hvis de skal rejse penge, via børsen eller crowdfunding. Og hvis det drejer sig om at producere konferencer og webinarer i høj kvalitet, vil jeg påstå, at vi er markedsledende lige nu med vores professionelle tv-produkt.
Pengene rækker længere
Er det så til at betale for en mindre virksomhed? Ja, det mener Birger Hauge, at det er:
– Moot er et godt eksempel på et selskab, der har udnyttet de tekniske avancementer i tv-mediet. Da jeg begyndte i denne branche i 1990’erne, skulle du op med små 5 millioner kroner for et studie og ét kamera. Nu kan du gøre det for 150.000 kr. og så ellers bruge dine ressourcer på den kreative proces i stedet.
– Det er en anden, mere effektiv produktionsproces i dag. Men det handler stadig om den gode historie. Vi har bare fået nogle bedre redskaber til at fortælle den.
Birger Hauge i tv-studiet med en Skyline Difuser fremstillet af en dansk snedker for at optimere akustikken i rummet.