Udgivet d. 13. september 2021
Nyt medlem: Databest.
Morten Stølegaard Andersen har en erhvervsmæssig baggrund, der favner bredt, mildt sagt. I dag bruger han sin erfaring på at rådgive og være sparringspartner for ejerledere.
– Jeg er god til at se tingene fra flere sider og ikke bange for at stille de skæve spørgsmål. Jeg kommer udefra og er ikke bundet af fagtermer og ‘insiderviden’. Derfor stiller jeg også de spørgsmål, der kan virke helt skæve, men som måske alligevel får kunden til at se sin forretning fra en anden vinkel. På den måde kommer vi hele vejen rundt i vores dialog, så kunden kan træffe sin beslutning på et oplyst grundlag.
Jeg siger tingene ligeud
Morten Andersen baggrund og erfaring er elektrikerudlært, job i Flyvevåbenet, vagt, edb-tekniker, it-supporter, konsulent, forretnings- og webshopindehaver og medejer af it-virksomhed.
– Hvis der er en rød tråd i det, er det nok, at jeg er god til at tale med mennesker og skabe tillid. Jeg siger tingene, som jeg ser dem, uden noget bullshit, men heller ikke hårdt og brutalt. Jeg har været i mange virksomheder og mødt et utal af mennesker. Jeg har samlet en masse op, som jeg bringer i spil nu, når jeg er ude hos kunderne.
Alle vil sælge noget
Kunderne er et mix af små og mellemstore virksomheder i en bred vifte af brancher.
– Uanset om du er frisør eller advokat, så har du en topline og noget du vil sælge. Det er forskelligt, hvad de skal gøre for at sælge deres produkt eller ydelse, men der kan jeg med min brede erfaring byde ind og sammen med ejerlederen afdække, hvad der skal til for at udvikle forretningen – herunder også ejerens værdigrundlag. Mange har det fint, som det er, men der er heldigvis også nogle, som gerne vil noget mere og have sikkerhed for, at de har de rette produkter og kunder. Jeg går ind og ser på, hvorfor forretningen ser ud, som den gør, og hvad der skal til for at ændre retning, hvis det er nødvendigt.
– Min kernekompetence består i at stille de rigtige spørgsmål, også de skæve, siger Morten Stølegaard Andersen fra Databest.
Byder ind på flere niveauer
Der er forskelligt, hvor længe Morten Andersen og Databest er i et kundeforhold. Nogle har strakt sig over flere år, hvor han ikke blot har været med til at lægge strategien, men også tager del i det operationelle for at få strategien til at virke.
– Jeg tilbyder både at være med i driften som konsulent og er også hos flere kunder endt i bestyrelsen for at være med på det strategiske niveau, siger Morten, som har en bestyrelsesuddannelse fra Niels Brock Executive.
Netværk giver værdi
Kunderne finder ham oftest via netværk. Og det er også hans primære grund til at melde sig ind i Erhvervsforum.
– Jeg bruger mine netværk til at få input. Det giver mig meget at sidde i en gruppe, der diskuterer dilemmaer og temaer, hvor folk byder ind med hver deres synspunkter. De mange forskellige holdninger har jeg med i bagagen, når jeg rådgiver ejerlederen, og vi sammen skal lægge en strategi for virksomheden, siger Morten.
Databest ApS
Budstikken 132, Taastrup
Tlf. 40 72 63 28
morten@databest.dk
Besøg Mortens LinkedIn-profil