Udgivet d. 7. oktober 2020
Nyt medlem: SafeBuild / M.Schlüter ApS.
Michael Schlüter har etableret eget tømrerfirma, men mangler endnu at få svendebrev. Det regner han med at få næste år. Til gengæld er han uddannet folkeskolelærer. Og så har han godt gang i at udvikle en app, der skal give ham selv og andre håndværkere tilfredse kunder.
Lad os tage det fra en ende af.
Læreruddannet og på vej mod svendebrev
Michaels karriere begyndte i folkeskolen, hvor han først var vikar, siden tog en læreruddannelse og nåede at arbejde som uddannet lærer i fem år. Så stod hans far og manglede en makker i sit tømrerfirma i Værløse. Det ville Michael gerne prøve, men han foretrak at være selvstændig. Så han oprettede M.Schlüter ApS, som har adresse i privaten på Taastrup Hovedgade.
– Det meste af mit arbejde foregår jo ude på byggepladserne, så jeg har ikke brug for et værksted, siger Michael, som klarer sig med sit kælderrum og så en varevogn fyldt med værktøj – og faderens værksted, hvis noget ikke kan laves på pladsen.
– Jeg er ret tæt på at være selvlært tømrer, men har også haft en god læremester i min far. Lige nu sparer jeg op til, at jeg i 2021 kan klare mine skoleophold og få mit svendebrev. Jeg arbejder for privatkunder, men udlejer også mig selv til større firmaer. Sommeren var lidt sløv, men nu er der godt gang i den.
Michael Schlüter i sit rullende værksted: varevognen hvor han det meste af sit tømrerværktøj.
Et rigtigt millenium barn
Michael kan lide at arbejde med privatkunder og at give dem en god service – især i forhold til tidsplaner, så kunderne kan følge med i, hvad der er udført, hvad det næste bliver, og hvornår opgaven kan ventes afsluttet.
– Det kan du langt bedre styre, når du arbejder med privatkunder, end hvis du går på en stor byggeplads, hvor du skal indpasse dig efter, hvor langt de andre håndværkere er. Jeg vil gerne udføre min opgave, afslutte sagen og så videre til næste opgave. På den måde er jeg et rigtigt millenium barn: der skal ske noget jeg; jeg skal ikke være på den samme byggeplads i flere år, siger Michael med en henvisning til den nye generation på arbejdsmarkedet, som nok er mere utålmodig.
Du ved, hvad du får
Hans strategi som håndværker er at skabe en relation, der giver kunden tryghed og god service.
– Som kunde ved du, hvad du får, når du bruger mig. Jeg fortæller, hvorfor jeg gør, som jeg gør, og hvorfor jeg har valgt lige præcis de materialer. Jeg har respekt for kunden. Som håndværkere er vi vant til at komme i andre folks hjem, men de er måske ikke vant til at lukke fremmede ind. Derfor skal de have fuld tryghed og vide, at deres håndværker er et ordentligt menneske, mener Michael.
Det er i den ånd, at han har udviklet appen SafeBuild.
App giver kunderne tryghed
– Da jeg begyndte som tømrer, blev jeg overrasket over, hvor dårlig kommunikationen mellem kunde og håndværker ofte er. Der er mange faser i et byggeri og ting, du ikke lige kan se. Så jeg kan godt forstå, hvis kunden, når han kommer hjem, tænker ”Gad vide, hvad de har lavet i dag?”.
– Som håndværker skal du alligevel tit dokumentere dit arbejde, og det tager jo ikke lang tid at snuppe et foto af det, du har lavet. Hvorfor så ikke udvikle en app, som både håndværkeren og kunden har glæde af, spørger Michael, som på den baggrund har sat appen SafeBuild i verden.
– Det fungerer på den måde, at for hver fase af byggeriet tager jeg et foto, som kunden får på sin app. Samtidig får han en kort beskrivelse af, hvad jeg har lavet i dag, og hvor langt i projektet, vi er. Nogle dage får kunden måske flere opdateringer, så han eller hun hele tiden er ajour med, hvad der sker derhjemme.
En app til private byggerier
Der findes mange apps til byggebranchen, men de er næsten alle til byggestyring af store projekter og ikke til privatkunder. Det hul håber Michael at udfylde med SafeBuild, som han har testet siden midten af 2019 og stadig får forbedret.
– De kunder, der har brugt appen, er glade for at blive opdateret og at have en tidsplan for deres byggeri. For mit eget vedkommende kan jeg bruge den til at samle al min dokumentation om byggeriet. Den giver også mig et godt overblik over de sager, jeg er i gang med.
– Jeg vil gerne sælge den til andre tømrere, og næste step bliver, at andre håndværkere, der er på samme byggeri som mig. De vil kunne logge ind på appen, så de også kan holde kunden ajour, og kunden får al information om sit byggeri samlet ét sted.
Endelig påpeger Michael, at for kunden er det også en fordel at få billeder fra hele byggeprocessen. De kan bruges som dokumentation for udførte forbedringer, hvis huset på et tidspunkt skal sælges.
M.Schlüter Aps
Taastrup Hovedgade 153, 2630 Taastrup
Tlf. 61 68 46 48
mail: info.mschluter@gmail.com
Foreløbig arbejder Michael Schlüter alene, men kan godt forestille sig at få en fast makker eller måske en lærling.