Udgivet d. 24. august 2016
Nyt medlem: Kend Dine Penge ApS
Carina Svendsen – kvinden bag Kend Dine Penge ApS – har en faglig baggrund fra inkassobranchen. På det grundlag etablerede hun i 2014 egen virksomhed som rådgiver for privatkunder med ondt i økonomien. Nu har hun udvidet forretningen til også at omfatte virksomheder.
– Jeg har to produkter, der er henvendt til erhvervskunder, fortæller hun. Til større virksomheder med mere end 20-30 medarbejdere har jeg et foredrag til deres medarbejdere om privatøkonomi. Det er helt basale tips og information til almindelige mennesker om ting, som jeg kender fra min egen hverdag. For eksempel at handle ind på autopilot. Prøv lige at tjekke hvor mange pakker knækbrød, du har liggende derhjemme. Det gjorde jeg selv en gang, og så var det slut med bare at hive knækbrød ned fra butikshylden for en sikkerheds skyld.
Så betal dog
Carina Svendsens andet produkt til erhvervskunder kalder hun ”Så betal dog”.
– En hver virksomhed har prøvet at have dårlige debitorer, der ikke betaler. Det, der oftest går galt, er kommunikationen. Du skal med din kommunikation få debitor til at betale lige præcis dig blandt kreditorerne. Vi taler om millioner af kroner, der sagtens kan betales, siger Carina Svendsen og giver kreditor disse tre råd: Lyt efter, hvad debitor siger. Vis forståelse uden at få ondt af vedkommende. Anerkend og gå i dialog.
Tag imod hvad du kan få
– Det er vigtigt, at debitor kommer i gang med at betale, bare lidt ad gangen. Og hold fast. Aftal, at det er dig, der følger op med en opringning. Så er det dig, der har bolden. Relationen til debitor er vigtig. Du skal ikke synes, at det er synd for kunden. Men brug din information fra kunden til at få dine penge. Siger hun, at hun kan betale 400 kr. om måneden, så tag imod dem, i stedet for at forlange 600. Viser du forståelse, er det din faktura, der bliver betalt, når hun kigger ned over bunken af regninger.
Tag selv dialogen – og lær
Carina Svendsen vil gerne hjælpe privatkunden til at få en aftale med virksomheden. Men hun tager ikke dialogen med kreditor – det skal kunden selv.
– Det er meget afgørende, at folk selv går den proces igennem. Ellers flytter du dig ikke, og så står du med samme problem om to måneder.
Kunden betaler forud
– Hvordan sikrer du, at du selv får dine penge?
– Ja, det spørger mange om. Men jeg arbejder med et forudbetalt honorar efter et gratis formøde.
– Hvad fik dig til at lægge virksomheden i Høje-Taastrup?
– Det er vigtigt, at det er nemt at komme til for kunderne. Jeg har kontor i Voxeværket. Det er et rimeligt neutralt sted. Jeg synes ikke, at et firma som mit skal ligge i en stor strandvejsvilla, der på forhånd bringer kunden endnu mere i knæ.