Udgivet d. 1. november 2019
Spørgelysten var rigtig stor, da vi torsdag eftermiddag havde to specialister fra Forbrugerombudsmanden til at fortælle os om reglerne for ‘uanmodede henvendelser’ (spam m.m.) og ‘prismarkedsføring’ (før-og-nu priser m.m.).
Chefkonsulent Karen Søndergaard (th på foto) tog sig af det første emne, mens chefkonsulent Eva Sjøgren gennemgik regler og eksempler på ulovlig prismarkedsføring, fx at ‘før-prisen’ på en cykel ikke er korrekt.
20.000 spam-klager om året
Forbrugerombudmandens kontor ligger i Valby, hvor 25 medarbejdere er beskæftiget med at behandle henvendelser fra forbrugere.
Klager over spam fylder rigtig meget. Karen Søndergaard oplyste, at der kommer cirka 20.000 henvendelser om året.
Også telefonsalg er omfattet af reglerne for uanmodede henvendelser. I 2012 var der bare 20 klager, mens der i år er kommet 750, fortalte Karen Søndergaard.
Spørg om lov først
Hun oplyste også, at hvis man som virksomhed er tvivl, om en forestående markedsføringkampagne er i strid med reglerne, så kan man altid bede Forbrugerombudsmanden om en vurdering på forhånd og dermed undgå en bøde, der minimum er på 10.000 kr. I visse tilfælde er der stanget bøder ud på over 800.000 kr., hvis en mail er blevet betragtet som spam.
Også inden for prismarkedsføring kan det koste flere hundrede tusinde kroner i bøde, hvis man bliver taget i falsk markedsføring, oplyste Eva Sjøgren.
Mødet blev holdt i CDO ved City2 sammen med Erhvervssammenslutningen og havde ca. 25 interesserede deltagere.
En af plancherne fra mødet. Læs mere om reglerne for spam
Hør podcast om Forbrugerombudsmandens spamvejledning.