Udgivet d. 13. marts 2017

Omkring 20 medlemmer var med, da Erhvervsrådet fredag besøgte Nørrebro Brygshus’ bryggeri i Baldersbrønde. Brygmester Jakob Hørslev Hansen tog imod, viste rundt og satte deltagerne ind i den ædle ølbrygning, lige fra maltning til tapning. Han forklarede blandt andet, hvordan de enkelte ingredienser – korn, malt og humle – på forskellig måde påvirker øllets smag, udseende og styrke. 

Økologi har sat fart i salget
Bryggeriet i Balderbrønde udspringer af Nørrebro Bryghus på Ryegade. En restaurant med eget mikrobryggeri, etableret efter amerikansk inspiration. Fra start af blev det en succes, og i 2006 var der basis for at oprette et egentligt bryggeri i lokalerne på Baldersbuen 25. Her brygges øl både på fustage – til restauranter, barer osv. – og øl på flaske, der sælges i butikker. Jakob Hørslev Hansen fortalte, at bryggeriet fik en svær start på grund af finanskrisen, men siden har væksttallene været pæne. Især er salget steget, siden bryggeriet gik over til 100 % økologi.

1 mio. liter øl om året
Bryggeriet på restauranten i Ryesgade fungerer ifølge Jakob Hørslev Hansen som udviklingsbryggeri, hvor Nørrebro Bryghus eksperimenterer med nye varianter. Her brygges ca. 50.000 liter årligt. I Baldersbrønde, hvor der produceres 14 faste varianter plus to-tre sæsonøl, brygges ca. 1 mio. liter øl om året.
Efter rundvisningen guidede brygmesteren deltagerne gennem en prøvesmagning på en god håndfuld af produkterne fra Baldersbrønde.

Baldersbrønde Bryghus

Gæringstanke

 

Vores Nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Erhvervsforum.