Udgivet d. 13. marts 2017
Omkring 20 medlemmer var med, da Erhvervsrådet fredag besøgte Nørrebro Brygshus’ bryggeri i Baldersbrønde. Brygmester Jakob Hørslev Hansen tog imod, viste rundt og satte deltagerne ind i den ædle ølbrygning, lige fra maltning til tapning. Han forklarede blandt andet, hvordan de enkelte ingredienser – korn, malt og humle – på forskellig måde påvirker øllets smag, udseende og styrke.
Økologi har sat fart i salget
Bryggeriet i Balderbrønde udspringer af Nørrebro Bryghus på Ryegade. En restaurant med eget mikrobryggeri, etableret efter amerikansk inspiration. Fra start af blev det en succes, og i 2006 var der basis for at oprette et egentligt bryggeri i lokalerne på Baldersbuen 25. Her brygges øl både på fustage – til restauranter, barer osv. – og øl på flaske, der sælges i butikker. Jakob Hørslev Hansen fortalte, at bryggeriet fik en svær start på grund af finanskrisen, men siden har væksttallene været pæne. Især er salget steget, siden bryggeriet gik over til 100 % økologi.
1 mio. liter øl om året
Bryggeriet på restauranten i Ryesgade fungerer ifølge Jakob Hørslev Hansen som udviklingsbryggeri, hvor Nørrebro Bryghus eksperimenterer med nye varianter. Her brygges ca. 50.000 liter årligt. I Baldersbrønde, hvor der produceres 14 faste varianter plus to-tre sæsonøl, brygges ca. 1 mio. liter øl om året.
Efter rundvisningen guidede brygmesteren deltagerne gennem en prøvesmagning på en god håndfuld af produkterne fra Baldersbrønde.