Udgivet d. 25. juni 2021

På Taastrup Hovedgade 66 ligger en frisørsalon lidt ud over det sædvanlige. Det er Zenz Organic, ejet af frisør Jeanne Steen Christensen (foto).

Jeanne og salonen har taget FNs 17 verdensmål til sig og er lykkedes med at integrere 12 af de 17 mål i driften af salonen. Det fremgår af denne historie, som vi har lånt af Alternativet Høje-Taastrup.

Jeanne Steen Christensen er ikke alene, men tilknyttet frisørkæden Zenz. Kæden har siden 1999 arbejdet meget bevidst med en bæredygtig strategi, blandt andet som del af Grønne Frisør-ordningen.

Her er ZENZ’ egen beskrivelse af de verdensmål-temaer, som salonen i Taastrup efterlever:

1 Afskaf fattigdom. ZENZ arbejder blandt andet med PlanBørnefonden, som hjælper unge mødre væk fattigdom og prostitution i Kampala, Uganda ved at give dem en frisøruddannelse, så de kan forsørge sig selv og deres familie.

3 Sundhed og trivsel. I produktserien ZENZ Organic Products fravælger vi alle indholdsstoffer, der er eller mistænkes for at være hormonforstyrrende og/eller kræftfremkaldende. I vores saloner sørger vi altid for gode arbejdsforhold, ligesom i resten af vores virksomhed og produktion.

4 Kvalitetsuddannelse. I ZENZ-saloner tilbyder vi intern videreuddannelse via ZENZ Organic Academy, som blandt andet inkluderer en lederuddannelse for frisører.

5 Ligestilling mellem kønnene.  Vi går ind for 100% ligestilling, både hvad angår køn, religion eller andre forskelligheder. Vi er en virksomhed, hvor hovedparten af vores ansatte på alle niveauer er kvinder, ikke fordi de er kvinder, men fordi de er de bedste til deres job.

6 Rent vand og sanitet. Ingredienserne i ZENZ Organic Products skader ikke grundvandet – hverken i produktionsdelen eller i brugsfasen. I ZENZ-saloner anvender vi heller ikke andre produkter, der påvirker vores grundvand eller forværrer kvaliteten. 

7 Bæredygtig energi. Vi køber energi fra bæredygtige energiformer, og er med til at sikre, at der anvendes en større andel af mere bæredygtig energi i det danske elnet.

9 Industri innovation og infrastruktur. Vi er stolte af at kunne påvirke standarden inden for skønhedsbranchen i en positiv retning, samt at kunne inspirere industrien til at udvikle og videreudvikle bæredygtige ingredienser og teknologier til vores skønhedsprodukter og saloner.

10 Mindre ulighed. Vi sætter en ære i at betale en fair løn til vores medarbejdere. Vi kæmper for at mindske ulighed på alle områder, blandt andet ved at støtte Planbørnefonden og andre projekter og organisationer der arbejder for at mindske ulighed.

12 Ansvarlig forbrug og produktion. Hos ZENZ Organic Products arbejder vi med at sikre bæredygtighed i alle processer. Vi forsøger at være et godt eksempel, og i vores kommunikation stræber vi efter at påvirke vores medarbejdere og kunder til at agere mere bæredygtigt. 

14 Livet i havet. Vi tager aktivt ansvar for at rydde op i verdenshavene og bidrager med at fjerne plastik herfra for at forbedre miljøet i verdenshave og floder via et samarbejde med Ocean Waste Plastic, som opsamler plastik 1:1 mod vores produkters emballagevægt.

15 Livet på land. Størstedelen af vores emballage fra vores produkter bliver lavet af genanvendt plastik fra forbrugere og industri, ligesom vores kunder kan genopfylde deres tomme ZENZ-produkter hos os, så brugen af ny plastik reduceres. I samarbejde med Re-Plastic i København bliver den tomme emballage genbrugt og lavet til displays og inventar til vores saloner. Derudover har vi også affaldssortering og returordninger så affald ikke lander i naturen.

17 Partnerskab for handling. Vi samarbejder løbende lokalt som globalt med organisationer, der ligesom os arbejder for at støtte op om verdensmålene. Blandt disse er PlanBørnefonden, Dansk Folkehjælp, Mødrehjælpen, Knæk Cancer og UNICEF.

 

Vores Nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Erhvervsforum.